Fisker er godt i gang med å selge alle eiendelene. Mens investorene er uenige om hvem som skal få penger først, leter 4300 biler etter én eier, sier rekonstruktør.
– Fisker tok kontakt med 40 potensielle kjøpere av selskapet uten hell.
Det sa Fiskers rekonstruktør John DiDonato fredag i skifteretten, da bilmerkets konkursbeskyttelse ble behandlet.
Den kriserammede bilprodusenten med danske Henrik Fisker klarer ikke å betale gjelden sin, og av samme grunn har DiDonato meddelt skifteretten at Fisker vil bli fullstendig likvidert når eiendelene selges.
Det skriver Reuters .
LES OGSÅ: Byttet inn 40.000 kalkuner for en låve full av biler
Fiskers eneste reelle eiendeler er – bortsett fra noen få prototyper og immaterielle eiendeler for enkelte andre bilmodeller – godt 4.300 Ocean, forklarte John DiDonato i skifteretten.
Restauratøren vil nå prøve å selge alle bilene til samme kjøper. Ifølge opplysninger fra Wall Street Journal dreier det seg om det amerikanske leasingselskapet American Lease. Her har de imidlertid ikke ønsket å bekrefte opplysningene.
I skifteretten hadde imidlertid John DiDonato mer å si. Spesielt kom han med en skarp kritikk av media, som han mener er skyld i Fiskers situasjon. Dårlig omtale har ført til en "enestående utfordring i salg".
Samtidig har Fisker lidd under generelt fallende etterspørsel etter elbiler og stigende renter på bl.a. billån. Spesielt to kreditorer står igjen og kjemper om en gjeld på 850 millioner dollar, som Fisker skal skylde bort.
Kreditor med de 'minst' gode anklagene akkurat nå er Fisker for å ha overført kontrollen over merket til den andre kreditoren i forbindelse med en 'mistenkelig' overføring i november i fjor.
– Heights (kreditor, red.) ble overlevert så å si hele virksomheten. Fisker har avviklet utenfor denne rettens tilsyn. I hovedsak utelukkende til fordel for én kreditor, lyder anklagen fra den andre kreditors advokat.
Mens Fisker mer og mer ser ut som et nedlagt selskap, tror en dansk forhandler som hevder å ha solgt 35 av merkets biler at merket vil overleve. Les mer om det her .