Porsche gjør det allerede. Og nå følger flere bilmerker tyskernes eksempel og utstyrer elbiler med flertrinns girkasser.
Girkassen gjør comeback i elbiler, hvor produsentene nå eksperimenterer med totrinns girkasser for å optimere rekkevidde og effektivitet.
Teknologien har tidligere vært nesten fraværende i moderne elbiler, men både Porsche Taycan og Audi e-tron GT har gjeninnført den. Nå ser det ut til at flere produsenter følger etter, inkludert Lucid og Mercedes.
Lucid har tidligere søkt patent på en to-trinns girkasse, og søknaden er nylig godkjent. Tanken bak systemet er å få elmotoren til å fungere mer effektivt i ulike hastigheter, noe som kan forbedre bilens generelle ytelse.
Ifølge Motor1 har studier vist at en to-trinns lossing kan øke effektiviteten med cirka fem prosent under visse forhold. Lucid jobber imidlertid med å heve denne grensen og forventer enda større forbedringer, ifølge regissør Peter Rawlinson.
Mercedes er også på vei med to-trinns girkasse i deres kommende elektriske CLA-modell. Her vil systemet være plassert på bakakselen og gi høyere effektivitet ved skiftende veiforhold.
Bilen starter i andregir, som først og fremst brukes på motorveier, mens førstegir aktiveres ved lave hastigheter eller sterk akselerasjon. Denne lossingen skal bidra til å forbedre bilens generelle ytelse uten å gå på akkord med rekkevidden.
Volvo har tidligere patentert lignende teknologi, selv om den ennå ikke er tatt i bruk i merkets nåværende modeller. Det tyder imidlertid på at flere bilmerker ser på potensialet med totrinns girkasser som en metode for å utnytte kapasiteten til elmotorene bedre og samtidig øke rekkevidden.
Med denne utviklingen er det tydelig at girkassen ikke hører fortiden til. Men i stedet et aktivt element i å forbedre fremtidens elbiler. Det blir interessant å følge med på hvordan og når produsenter som Lucid og Mercedes implementerer teknologien i sine modeller.
Det er imidlertid langt fra sikkert at noe vil skje akkurat nå og her. Boosted vet for eksempel at Ferrari har patent på en hydrogendrevet V6-motor som har toppdekselet snudd på hodet. Men folkene fra Maranello lar det tilsynelatende ligge i skuffen.