Mens et land som Sverige står fast på at forbrenningsmotoren må forbys i 2035, vil flere andre EU-land ha opphevet forbudet mot forbrenningsmotoren.
Land som Italia, Tsjekkia og Slovakia har tydelig signalisert at de er imot forbudet, som er planlagt å ramme nye forbrenningsmotorer i 2035.
BMW er et av bilmerkene som også har tatt tydelig avstand fra et forbud. BMWs direktør, Oliver Zipse, mener faktisk at et forbud bare vil gjøre EU mer avhengig av Kina.
Og i Italia krysser man absolutt ikke fingrene når det kommer til kritikk av EUs planer om å forby visse biler.
– Utfordringen med den grønne omstillingen må ikke bety at hele industrisektorer må legges ned, sa landets statsminister, Giorgia Meloni, tilbake i september i fjor til nyhetsbyrået Reuters .
Mens et land som Sverige står fast på at forbrenningsmotoren må forbys i 2035, vil flere andre EU-land ha opphevet forbudet mot forbrenningsmotoren. Hun kaller forbudet «en selvdestruktiv holdning til både miljøet og bilindustrien». Tidligere har energiministeren hennes oppfordret EU til å revurdere forbudet.
Selv om flere store selskaper – inkludert tyske Bosch – også har protestert kraftig mot forbudet, kommer det fortsatt til å bli en realitet, i alle fall slik det ser ut nå. Tyskland har imidlertid fått det lille smutthullet at EU må tillate forbrenningsmotorer som kan gå på syntetisk drivstoff.
Og det er tilsynelatende ingen problemer med det. Heller ikke for de millioner av biler med forbrenningsmotorer som allerede finnes.
Bilkonsernet Stellantis (Opel, Peugeot, Citroën, Maserati, Chrysler, Jeep osv.) har allerede uttalt at opptil 28 millioner av deres biler enkelt kan kjøre på syntetisk drivstoff.
Deler av Volkswagen-konsernet – nærmere bestemt Porsche og Lamborghini – fortsetter også å jobbe med kunstig bensin. Det samme gjør Toyota og BMW. Og Ferrari jobber til og med med en invertert V6-motor for å brenne hydrogen. Les mer om det her .
I Norge, som ikke er medlem av EU, har de ikke satt en bestemt dato for å forby nye bensin- og dieselbiler. Men selv om salget av elbiler nå utgjør 90 prosent av markedet, tror ikke nordmenn flest at det blir slutten på bensinbilene etter 2025.
Faktisk viser et nytt rundskriv fra NAF, som er nordmennenes svar på FDM, at 9 av 10 mener at regjeringen vil finne det mer enn vanskelig å nå målet om å utrydde salget av biler med forbrenningsmotor.