Nye Rimac-modeller vil trolig få en form for forbrenningsmotor, ifølge sjef Mate Rimac.
Markedet for dyre elbiler har kanskje ikke kollapset. Men det er heller ikke en som bare drøner der ute i autobahn-lignende hastighet.
Mate Rimac har kommet til den erkjennelsen. Og faktisk tror han at han har innsett mer enn det.
For folk som virkelig har penger, vil de i hvert fall ikke bruke dem på elektriske hyperbiler. De velstående bilistene vil ha forbrenningsmotorer og en følelse av analog forbindelse med bilene sine.
I stedet erkjenner Mate Rimac at "det er krefter som presser noe på oss som vi ikke vil ha", og at "folk fortsatt er litt lei av det".
LES OGSÅ: Psykopater foretrekker disse bilene, viser undersøkelse
At folk med korkort – og mye penger – ignorerer elbilen går utover Mate Rimacs egen virksomhet. Nevera-modellen er for eksempel fortsatt til salgs.
Rimac har så langt bygget rundt 50 av dem. Det er lagt opp til at det skal bygges vel 150 biler totalt. Men for et rent elektrisk relé kan det være vanskelig å finne like mange kjøpere til det.
– Rimac er ikke utelukkende et elbilmerke. Vi bygger det som er mest interessant på et gitt tidspunkt, sier Mate Rimac i et intervju med Autocar .
Den kun 36 år gamle kroaten fikk også viljen sin da han inngikk en avtale med Volkswagen for Bugatti. Tyskerne skulle gjerne sett at Bugatti ble forvandlet til et elbil-merke. Men her satte Rimac foten ned.
– Jeg kjempet mot Volkswagen – og jeg fikk viljen min – neste Bugatti blir IKKE en elbil, sa han i august 2022.
Og Mate Rimac hadde rett. For faktisk forlater Bugatti ikke engang ideen om en motor med 16 sylindre når etterfølgeren til Chiron snart er klar. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!