Folk gidder ikke kjøre rundt i dyre elbiler lenger, sier Rimac

Nye Rimac-modeller vil trolig få en form for forbrenningsmotor, ifølge sjef Mate Rimac.

Markedet for dyre elbiler har kanskje ikke kollapset. Men det er heller ikke en som bare drøner der ute i autobahn-lignende hastighet.

Mate Rimac har kommet til den erkjennelsen. Og faktisk tror han at han har innsett mer enn det.

For folk som virkelig har penger, vil de i hvert fall ikke bruke dem på elektriske hyperbiler. De velstående bilistene vil ha forbrenningsmotorer og en følelse av analog forbindelse med bilene sine.

I stedet erkjenner Mate Rimac at "det er krefter som presser noe på oss som vi ikke vil ha", og at "folk fortsatt er litt lei av det".

LES OGSÅ: Psykopater foretrekker disse bilene, viser undersøkelse

At folk med korkort – og mye penger – ignorerer elbilen går utover Mate Rimacs egen virksomhet. Nevera-modellen er for eksempel fortsatt til salgs.

Rimac har så langt bygget rundt 50 av dem. Det er lagt opp til at det skal bygges vel 150 biler totalt. Men for et rent elektrisk relé kan det være vanskelig å finne like mange kjøpere til det.

– Rimac er ikke utelukkende et elbilmerke. Vi bygger det som er mest interessant på et gitt tidspunkt, sier Mate Rimac i et intervju med Autocar .

Den kun 36 år gamle kroaten fikk også viljen sin da han inngikk en avtale med Volkswagen for Bugatti. Tyskerne skulle gjerne sett at Bugatti ble forvandlet til et elbil-merke. Men her satte Rimac foten ned.

– Jeg kjempet mot Volkswagen – og jeg fikk viljen min – neste Bugatti blir IKKE en elbil, sa han i august 2022.

Og Mate Rimac hadde rett. For faktisk forlater Bugatti ikke engang ideen om en motor med 16 sylindre når etterfølgeren til Chiron snart er klar. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Ford Focus lukker ordreboken etter 27 år

Ford avslutter produksjonen av Focus ST, noe som markerer...

Strøm til elbiler har blitt 75 prosent dyrere i Norge

En studie viser at 53 prosent av elbilførere mener...

Volvo må låne 4 milliarder kroner for å lage elbiler

Volvo Cars har nok en gang blitt tvunget til...

Bildelgiganten permitterer – nesten alle er borte

Bildelprodusenten Kongsberg Automotive, best kjent for Volvos Orrefors-girspak, permitterer...

Ford er fornærmet: Ingen stotte til elbiler er ‘unfair’

Når politikerne først har bestemt seg for å støtte...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...