Ford ønsket å gjøre det enklere for kunder med elbiler. Men nå legger merket ned et prosjekt inspirert av Tesla og med tidligere Tesla-ansatte. Tapet? 57 milliarder kroner.
Ford har tapt 57 milliarder danske kroner på to år. Og det alene på en Tesla-inspirert utvikling med tidligere Tesla-ansatte.
Mer spesifikt ønsket Ford å utvikle en programvarearkitektur inspirert av Tesla, kalt FNV4. De hadde til og med ansatt tidligere Tesla-folk til å gjøre det.
En av dem, Doug Field, har vært sjef i både Apple og Tesla. Hos Ford har han så langt mottatt 101 millioner kroner i årslønn. Men nå er prosjektet han ledet skrinlagt.
Det er bare visse deler av prosjektet som Ford mener de kan bruke i det hele tatt. Resten er bortkastet. Dette skjer etter at utgiftene har løpt bort.
Det skriver Reuters .
Ford prøvde ellers å gjøre det enklere å rulle ut de såkalte Over The Air-oppdateringene (OTA, red.) til kundene ved å forenkle hvilken programvare som er bygget på.
Men i stedet for å kutte koblinger og leverandører, hvis systemer ofte ikke kan kommunisere, økte kostnadene.
I en offisiell uttalelse erkjenner Ford at merket har «endret spor», som det heter. Men sett med bilmerket betyr ikke dette at det har gitt opp konkurranseevnen i området.
– Vi er fortsatt fullt forpliktet til å levere en løsning som kobler sammen alle bilene våre på tvers av hele modellutvalget.
– Dette bør gjelde uavhengig av drivlinje, ettersom mange andre konkurrenter kun fokuserer på å videreutvikle teknologien i elbiler.
Utviklingsprogrammet som Ford nå har skrotet er til forveksling likt et BMW kjører på den kommende Neue Klasse-plattformen. Her skal en sentral datamaskin (BMW sier «hjerne», red.) styre og koble sammen alle bilens funksjoner.