11. mars, 2025

Ford-sjefen kritiserer eget merke for å droppe elbiler

Fords styreleder i Tyskland, Gunnar Herrmann, henvender seg nå til sine egne sjefer på den andre siden av Atlanteren fordi Ford kutter ned på elbilambisjonene.

– Hvis du tror på velstand, vekst og framtid, bør vi beholde elbilmålene som de er, sier Gunnar Herrmann.

Herrmann er styreleder i Ford i Tyskland. Og den 65 år gamle tidligere landssjefen for bl.a. Tyskland og Portugal er absolutt ikke glade for at andre høyere enn ham har bestemt at han også må selge biler med forbrenningsmotor etter 2030.

Herrmann står ellers i spissen for en organisasjon som bare kan se på mens pengene forsvinner, fordi det for øyeblikket er mer enn vanskelig å tjene penger på elbiler. Faktisk taper Ford 1 million kroner på hver eneste elbil de bygger på løpende bånd.

Senest ble det denne uken kjent at Ford derfor trapper ned ambisjonene når det gjelder elbiler. Det betyr blant annet at en stor, syvseters SUV, som allerede var forsinket, droppes helt.

LES OGSÅ: Ford Sierra Cosworth RS500 gjenoppstår etter 37 år

Det samme gjør merkets planer om eksklusivt å selge elbiler i Europa i 2030. Men ifølge Herrmann endrer ikke det på at det er feil å endre ambisjonen om kun å lage elbiler.

I et intervju med Frankfurter Rundschau strekker styrelederen imidlertid ikke bare ut mot beslutninger innenfor egne rekker. Han sier rett ut at bilmerker som holder seg til forbrenningsmotoren risikerer å svikte. Og så gir han en del av skylden til EU-politikerne.

– Kravene deres kan bare begrunnes med at de manglet en fungerende strategi, eller at de hele tiden håpet og ba til Gud om at de skulle få fortsette, slik vi gjorde for dem, sier Gunnar Herrmann til avisen.

Gunnar Herrmann øker imidlertid lønnen i et selskap som generelt har det vanskelig med elbiler. Bare i løpet av 2023 kan 5000 permitteringer av Ford-ansatte i England, Tyskland og Spania være direkte relatert til ankomsten av elbiler.

Samtidig kan Ford se på mens interessen for elbiler kollapser for 7. måned på rad i deres viktigste marked – nemlig Tyskland. Tyskerne mistet umiddelbart interessen for biltypen da landets regjering fjernet statstilskuddet. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om motorsportens verden her!

Latest

Don't miss

Nye tall: Hver 10. bil i Danmark blir stjålet

Hver tiende bil i Danmark har fått tuklet med...

Elbilselskapet går konkurs etter 18 år med tap

Move About har gått med underskudd helt siden stiftelsen...

Tesla-aksjen kollapser – 500 milliarder kroner er borte

Teslas aksje er på god vei mot en kollaps....

EU vender om – lemper krav til benzin- og dieselbiler

EU bringer nå europeiske bilmerker inn i moten og...

Danmark støvsuger hele landet for elbiler – det har gått lenge

I Danmark har bruktmarkedet snart støvsuget hele Sverige for...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Jaguar på elbiler: Vi mister 85 prosent av kundene

Jaguar er godt klar over at overgangen til kun å bygge elbiler vil koste kundene. Det er anslått at 85 prosent vil slippe unna....

Tesla-aksjen kollapser – 500 milliarder kroner er borte

Teslas aksje er på god vei mot en kollaps. De siste dagene har nesten 500 milliarder kroner gått opp i røyk. Elon Musk alene...

Ford tilbakekaller 26 000 hybridbiler over brannfare

Det er ikke bare i Danmark Ford har problemer med plug-in hybrider. Den engelske importøren tilbakekaller nå 26.000 biler uten å ha en forsendelse...

Bilgigant fyrer 1.800 folk ojeblikket – «Det er nodvendigt»

Tyske Thyssenkrupp, som lever av bilindustrien, er nå under et så stort økonomisk press at det haster med å finne og kutte 1800 jobber....

Breaking: Nissan sparker merkevaresjefen

Nissan har besluttet å sparke sin administrerende direktør Makoto Uchida tirsdag morgen. Hans erstatter er allerede funnet internt. Oppdatert.

Nedtur for Tesla – har solgt færre end 50.000 Cybertruck

Tesla selv spådde at produksjonen måtte økes til 250 000 biler per år. Realiteten er at færre enn 50 000 har kjøpt en Cybertruck....

Elon Musk: Frykter at USA går konkurs

Elon Musks nye jobb har kostet ham over 680 milliarder kroner. Nå kommenterer han stormen mot Tesla i et større intervju. Han frykter at...

Volkswagen lover fysiske knapper – ikke løpende mobiler

Nye biler skal ikke være mobiltelefoner på hjul. I hvert fall ikke de fra Volkswagen. Det lover nå merkets sjefdesigner, Andreas Mindt. Volkswagen avviser...

Volvo dropper vegansk tak – fordi kundene hater det

Tilbake i september 2021 lovet Volvo å droppe skinnkabiner i nye biler. Men nå trekker bilmerket seg fordi kundene hater det veganske alternativet. Volvo...

Pengemaskin: Dette er hvor mye politiets fotobiler tjener

Fotobiler i dansk politi tjener så mye at de er med på budsjettet. En ny rapport fra den danske Riksrevisjonen avslører hvor mye det...

Volkswagen ID.1 skal ikke lages som Seat eller Skoda

Det blir ingen Volkswagen ID.1 med verken Seat- eller Skoda-logoen. Det avviser konsernets tekniske direktør Kai Grünitz. Volkswagen-konsernet har foreløpig ingen planer om å...

Elbilmotor dør etter 2 år – "Det er søppel"

Eric Berg, som står bak YouTube-kanalen 'I Do Cars', undersøker i en ny video hvorfor en elbilmotor til en Audi e-tron sviktet etter 2...