De har bygget elbiler i flere år. Men det er fortsatt dårlig forretning for Ford, som forventer at «Model e»-divisjonen vil tape 39 milliarder kroner i år.
Ford sliter fortsatt med lønnsomheten til sine elbiler. Bilprodusentens Model e-divisjon forventer et tap på mellom 34,5 og 38 milliarder danske kroner i år.
Det store tapet kommer til tross for Fords fokus på elektrifiserte kjøretøy, og administrerende direktør Jim Farley erkjenner utfordringene.
Fjoråret var heller ikke noe bra år for Model E. Divisjonen som er ansvarlig for Fords nullutslippsbiler led et tap på rentebetalinger og avgifter på omtrent 35,2 milliarder danske kroner i 2024.
Elbiler er fortsatt generelt utfordrende for mange bilmerker. Høye batterikostnader er en viktig faktor.
Batterier er fortsatt den dyreste enkeltkomponenten i en elbil. For eksempel var Teslas første år med inntekter i 2020.
Ford er imidlertid fortsatt forsiktig optimistisk. Noe av pengene vil gå til investeringer i fremtidige elbiler. I tillegg hevder Ford å ha funnet «kostnadsoptimaliseringer» verdt omtrent 9,7 milliarder danske kroner bare i Model E-divisjonen.
Til tross for de økonomiske utfordringene solgte Ford 34,8 prosent flere elbiler i fjor. Det vil si bare i USA.
Leveransene økte til 97865 biler. Salget av hybridbiler økte imidlertid med 40,1 prosent til 187426 kjøretøy.
Bensinbiler trekker lasset hos Ford
Det var imidlertid bensinbilene som sto for den største andelen av salget, med Ford som solgte 1793541 kjøretøy.
Dette er en liten økning på 0,2 prosent sammenlignet med 2023.
I fjor var det 47. året på rad at F-serien var den mest solgte pickupen i hele USA. Og totalt sett en av verdens mest solgte biler.
Ford-sjef Jim Farley er imidlertid skeptisk til store elbiler. Under en finanskonferanse der bilmerket presenterte sine regnskaper, uttrykte administrerende direktør at det er uløselige problemer knyttet til spesielt store elbiler.
Bare noe som tauing er et problem. Batteripakkene er rett og slett for «store».
Farley pekte også på andre utfordringer. Store elbiler lider av dårligere aerodynamikk. De er også tyngre enn sine diesel- eller bensinbiler.
Derfor kreves det et stort og dyrt batteri for å gi en noenlunde akseptabel rekkevidde, noe som øker kostnadene ytterligere.
Fremtidens elbiler? Ansatte frykter konkurs
Ford tar seg god tid med den neste bølgen av elbiler. En ny elektrisk pickup i mellomklassen er blitt forsinket.
Det er nå først forventet i slutten av 2027, omtrent 18 måneder senere enn opprinnelig planlagt.
I Europa selger Ford en stor elektrisk SUV kalt Explorer. Den er imidlertid forskjellig fra den bensindrevne Explorer i USA. Den europeiske modellen er i hovedsak en omdøpt Volkswagen ID.4. På samme måte er den nye Capri identisk med en Volkswagen ID.5.
Fremover vil nye Ford-modeller bruke mer allsidige plattformer, sa Farley. Disse plattformene kan støtte både forbrenningsmotorer og rent elektriske drivlinjer, noe som gjør det enklere å spre kostnadene.
Ifølge Bloomberg vil imidlertid ikke billigere elbiler og EREV-er (elektriske kjøretøy med utvidet rekkevidde) komme på markedet før i 2027. Dette kan gjøre de neste årene vanskelige for Fords konkurranseevne i elbilmarkedet.
Her i Europa har Ford nylig sagt farvel til sitt europeiske datterselskap. Nedleggelsen har kostet flere milliarder kroner. Likevel frykter de ansattes fagforeninger at det hele vil gå konkurs. Les mer om det her .