Alpine har fått nok av Jack Doohan. Og likevel. Fordi på papiret er australieren fortsatt ansatt, mens Franco Colapinto skal kjøre de neste 5 løpene.
Alpine Formel 1, eid av Renault-gruppen, har sparket Jack Doohan. Men bare midlertidig tar Franco Colapinto over setet for de neste fem lobbene.
I mellomtiden evaluerer laget alternativene sine frem mot 2026-sesongen.
Alpine Formel 1-teamet har bekreftet en oppsiktsvekkende endring i føreroppstillingen sin.
Det australske kormedlemmet Jack Doohan blir erstattet. Men bare midlertidig. Det betyr at argentineren Franco Colapinto tar over Doohans plass i de neste fem løpene.
Franco Colapinto er ikke et ukjent ansikt i Formel 1-depotet. Han spilte ni lobber for Williams i 2024-sesongen, og fikk verdifull erfaring.
Faktisk imponerte argentineren så mye at han siden årsskiftet har blitt kjøpt ut til rollen som test- og reservefører hos Alpine. Og nå er det nok en kampanje i sikte.
Den unge argentineren ser frem til utfordringen for Alpine.
– Det blir en intens periode, men jeg føler meg klar, sier Colapinto.
Colapinto starter sin periode for Alpine på Imola-banen i Italia. Han skal også kjøre løpene i Monaco, Barcelona, Canada og Østerrike.
Det er uvanlig at et Formel 1-lag åpent kommuniserer en så tidsbegrenset endring. Vanligvis holdes slike avgjørelser nærmere kroppen, eller en korleder blir permanent erstattet.
Alpine endrer også ledelsen
Lagets sjefsrådgiver, Flavio Briatore, har kommentert avgjørelsen.
– Vi ønsker å gjøre en rettferdig vurdering av prestasjonene våre frem mot 2026, sier Briatore.
Jack Doohan, som startet sesongen som fast sjåfør for Alpine, er naturligvis påvirket av utviklingen.
Han debuterte som fast kormedlem for laget i år. Fremtiden hans hos Alpine etter de fem lobbene er nå gjenstand for spekulasjoner.
Offisielt kan Doohan forstå lagets valg. Men han legger ikke skjul på at han er skuffet over det.
– Selvfølgelig vil jeg gjerne synge. Men jeg respekterer avgjørelsen og fortsetter å bidra der jeg kan.
Australieren forblir tilknyttet Alpine som reservekor. Han håper å få en ny mulighet til å løpe lobber for laget senere.
Beslutningen om å bytte fører kommer bare dagen etter nok en betydelig endring hos Alpine. Teamleder Oliver Oakes fratrådte stillingen sin med umiddelbar virkning. Dette skjedde samme dag som Doohans degradering ble kunngjort.
Problemer hos Alpine – Renault «sklir»
Ifølge flere medier har det vært spenninger innad i ledelsen i Alpine. Nærmere bestemt mellom den nå tidligere lagsjefen Oakes og Flavio Briatore. Briatore, med sin lange erfaring i Formel 1, ser ut til å ha tatt en mer lederrolle i teamet.
Alpin er nå inne i en periode med forandring. Både ledelsen og korbesetningen har blitt endret i løpet av bare noen få dager.
Men det kommer mer. Fordi Renault ikke lenger vil levere motorer til teamet. I stedet planlegger de å kjøpe denne typen ting fra Mercedes fra neste år.