8. januar, 2025

Forskere lager elbilbatteri som selv slukker brann

Batteribranner i elbiler er sjeldne, men ofte svært voldsomme. Noen forskere kan ha mistet det med et batteri som slår seg av.

En gruppe forskere fra Daegu Gyeongbuk Institute of Science and Technology (DGIST) i Korea har utviklet en ny type batteri for elbiler.

Det spesielle med batteriet er at det kan slukke brann av seg selv, dersom det skulle skje. Batteriet, som bruker en "trelags solid polymerelektrolytt", er også designet for å opprettholde god ytelse selv etter mange ladninger.

I hvert fall hvis du spør koreanerne.

Et sentralt problem med tradisjonelle faste polymerelektrolytter i batterier er dannelsen av såkalte dendritter. Dette er små strukturer som kan oppstå under lading og utlading.

Det skriver Carscoops .

Selv om de virker uskyldige, kan de skade batteriets interne koblinger og øke risikoen for brann eller eksplosjon. Dendritter har vært en utfordring for sikkerheten og effektiviteten til litiummetallbatterier i mange år.

Forskerne ved DGIST har forsøkt å løse problemet ved å utvikle en ny elektrolyttstruktur. Løsningen deres er en trelagskonstruksjon, som gir batteriet både stabilitet og funksjonalitet.

De ytre lagene er blod, noe som sikrer god kontakt med elektrodene. Mens det siste laget er mer robust og styrker batteriets generelle holdbarhet.

For å gjøre batteriet enda sikrere er det tilsatt en brannhemmende kjemisk forbindelse kalt dekabromdifenyletan til elektrolytten.

Resultatene fra prosjektet ble presentert i en vitenskapelig artikkel i tidsskriftet Small . Her beskriver forskerne hvordan deres design kombinerer sikkerhet med effektivitet. Selv om arbeidet er teknisk, kan denne typen batterier ha stor praktisk betydning for elbiler.

Litiummetallbatterier er en viktig del av utviklingen innen elbilteknologi. Å redusere risikoen for brann er en nødvendighet når du arbeider med høyspentbatterier. Arbeidet til DGIST-teamet er et skritt mot en sikrere og mer stabil batteriteknologi.

Forbedring av batterisikkerhet har vært et sentralt satsingsområde i forskningen de siste årene. For det er nødvendig å forbedre sikkerheten til elbiler. Akkurat nå har frykten for branner for eksempel fått Hellas til å forby elbiler om bord på ferger. Les mer om det her .

En stor fordel med batteriet er dets evne til å tåle gjentatte ladesykluser uten vesentlig forringelse. Forskerne fortsetter å undersøke hvordan teknologien deres kan forbedres ytterligere.

Med en økende etterspørsel etter trygge batteriløsninger for elbiler, kan denne oppfinnelsen være viktig i mange sammenhenger. Når teknologien kan brukes i elbiler, gir ikke de koreanske forskerne et tilbud.

Latest

Don't miss

Beklager mail om Fisker Ocean – "Ikke en trussel"

I desember i fjor sendte leasingselskapet Drivalia ut en...

20 år gammel Golf koster like mye som 2 nye

Innvendig er det en gammel Volkswagen Golf. Faktisk har...

Volkswagen Polo overlever – fyller 50 år i år

Det er første januar 2025. Dette betyr mange ting....

Kevin Magnussen skuffer – dansken er nesten sist

De siste 25 årene har sesongene vært en blandet...

Etterforskning: Disse feilene dreper flere biler om vinteren

Punktering er ikke lenger det veihjelpen oftest reagerer på....
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

BMW trosser EU-forbudet: bygger motorer etter 2035

Det nytter ikke å legge forbrenningsmotoren på hylla. I hvert fall ikke hos BMW. Selv ikke om EU forbyr teknologien i 2035. BMW bekrefter...

EU-lover vil skrote veteranbiler som ikke består inspeksjon

Med det såkalte ELV-direktivet (End of Life Vehicle) foreslår EU at veteranbiler som ikke består en generell kontroll skal vrakes. Foreningene er rasende. Svenskene...

Ken Blocks legendariske Hoonitruck skal på auksjon

Ken Block er ikke her lenger. Men dette er rallyikonets tidligere biler. Blå. den legendariske Ford F-150 Hoonitruck. Nå kan den bli din på...

Beklager mail om Fisker Ocean – "Ikke en trussel"

I desember i fjor sendte leasingselskapet Drivalia ut en epost til sine Fisker Ocean-kunder. E-posten var imidlertid ikke en trussel, men et «godt råd»,...

I 2024 tapte disse elbilene absolutt mest i verdi

En Fisker Ocean har svært liten bruksverdi. Mercedes EQS går derimot enda dårligere ut, viser nye tall om verditap. På mange måter var 2024...

I Sverige er bensin så billig at de er utsolgt

Tomme bensinstasjoner. Det er dette som har møtt flere svenske bilister de siste dagene. Flere steder i landet er det ikke bensin. Bensinstasjoner flere...

Toyota investerer i CO2-fri motor: "Kjærlighetsmotorer"

Toyotas styreleder roser forbrenningsmotoren. Han tror forøvrig ikke at elbilen er eneste løsning. Så nå investerer japanerne i CO2-nøytrale motorer. Toyotas styreformann, Akio Toyoda,...

Liten motor med 410 hestekrefter brenner hydrogen

Belgiske AVL Racetech har lykkes med å utvikle en firesylindret motor som brenner hydrogen. Med turbo yter den hele 410 hestekrefter. Belgiske AVL har...

Tesla slått – her er danskenes favorittbilmerke

Etter en pause på noen år kan Volkswagen igjen kalle seg danskenes favorittbilmerke, selv om tyskerne ikke selger den mest populære bilen hjemme. Etter...

82-åringen solgte hemmelig bilsamling for en enorm sum av millioner

82 år gamle Ad Palmen ble etter hvert for gammel til å passe på bilene. Men ingen visste at han eide 260 biler heller....

Hammond: Forbrenningsmotoren har aldri skadet noen

Det er ikke forbrenningsmotoren det er gal etter. Det er drivstoffet det handler om, sier tidligere Top Gear-programleder Richard Hammond. Tidligere Top Gear-programleder Richard...

Thomas føler seg lurt – kjøpte en ulovlig BMW

Norske Thomas Meberg kjøpte en brukt BMW X5 i 2021. I eksamenssalen fikk han imidlertid noe av et sjokk. Fordi bilen er ulovlig, føler...