Batteribranner i elbiler er sjeldne, men ofte svært voldsomme. Noen forskere kan ha mistet det med et batteri som slår seg av.
En gruppe forskere fra Daegu Gyeongbuk Institute of Science and Technology (DGIST) i Korea har utviklet en ny type batteri for elbiler.
Det spesielle med batteriet er at det kan slukke brann av seg selv, dersom det skulle skje. Batteriet, som bruker en "trelags solid polymerelektrolytt", er også designet for å opprettholde god ytelse selv etter mange ladninger.
I hvert fall hvis du spør koreanerne.
Et sentralt problem med tradisjonelle faste polymerelektrolytter i batterier er dannelsen av såkalte dendritter. Dette er små strukturer som kan oppstå under lading og utlading.
Det skriver Carscoops .
Selv om de virker uskyldige, kan de skade batteriets interne koblinger og øke risikoen for brann eller eksplosjon. Dendritter har vært en utfordring for sikkerheten og effektiviteten til litiummetallbatterier i mange år.
Forskerne ved DGIST har forsøkt å løse problemet ved å utvikle en ny elektrolyttstruktur. Løsningen deres er en trelagskonstruksjon, som gir batteriet både stabilitet og funksjonalitet.
De ytre lagene er blod, noe som sikrer god kontakt med elektrodene. Mens det siste laget er mer robust og styrker batteriets generelle holdbarhet.
For å gjøre batteriet enda sikrere er det tilsatt en brannhemmende kjemisk forbindelse kalt dekabromdifenyletan til elektrolytten.
Resultatene fra prosjektet ble presentert i en vitenskapelig artikkel i tidsskriftet Small . Her beskriver forskerne hvordan deres design kombinerer sikkerhet med effektivitet. Selv om arbeidet er teknisk, kan denne typen batterier ha stor praktisk betydning for elbiler.
Litiummetallbatterier er en viktig del av utviklingen innen elbilteknologi. Å redusere risikoen for brann er en nødvendighet når du arbeider med høyspentbatterier. Arbeidet til DGIST-teamet er et skritt mot en sikrere og mer stabil batteriteknologi.
Forbedring av batterisikkerhet har vært et sentralt satsingsområde i forskningen de siste årene. For det er nødvendig å forbedre sikkerheten til elbiler. Akkurat nå har frykten for branner for eksempel fått Hellas til å forby elbiler om bord på ferger. Les mer om det her .
En stor fordel med batteriet er dets evne til å tåle gjentatte ladesykluser uten vesentlig forringelse. Forskerne fortsetter å undersøke hvordan teknologien deres kan forbedres ytterligere.
Med en økende etterspørsel etter trygge batteriløsninger for elbiler, kan denne oppfinnelsen være viktig i mange sammenhenger. Når teknologien kan brukes i elbiler, gir ikke de koreanske forskerne et tilbud.