21. februar, 2025

Forskere: Svevestøv fra elbiler er farligere enn diesel

En ny studie finner at partikler fra elbiler er mer skadelige enn partikler fra dieselbiler.

Svevestøv fra bremsene til elbiler kan være mer skadelig enn eksosen fra dieselbiler. Dette er konklusjonen til en gruppe forskere fra University of Southampton.

Partikkelforurensning er et alvorlig problem, og selv om elbiler ofte presenteres som et miljøvennlig alternativ til tradisjonelle biler, viser denne studien at de ikke er uten partikkelutslipp.

Ifølge forskerne kan partikler fra bremseslitasje forstyrre celler mer enn partikler fra dieseleksos.

Forskerne understreker at det er viktig å huske at selv om elbiler ikke slipper ut avgasser, er de ikke utslippsfrie. De produserer fortsatt partikler fra friksjon og slitasje på vei, dekk og bremser.

Professor Matthew Loxham fra University of Southampton mener at resultatene av studien bør få direkte konsekvenser.

– Denne forskningen har viktige implikasjoner for helse og fremtidig politikk. Når vi går over fra diesel- og bensindrevne biler til elbiler, vil ikke utslipp av partikler uten utslipp forsvinne.

– Ikke-eksosutslipp kan øke over tid fordi elbiler er tyngre enn kjøretøy med forbrenningsmotorer og skaper større friksjon på veien.

Studien viser at vanlige asbestfrie bremseklosser, som har høyere konsentrasjon av kobber, i mange tilfeller gir flere giftige partikler enn utslipp fra dieselbiler.

Diesel har lenge vært anerkjent som en viktig kilde til partikkelforurensning som kan forårsake lungeskader når vi inhalerer partiklene. Det gjøres en stor innsats for å redusere partikkelutslipp fra motorer, mens forskrifter for bremser stort sett mangler.

Ifølge forskerne er kjøretøypartikler fra andre kilder enn utslipp nå et større problem enn utslipp.

Bremsene forårsaker mest partikkelutslipp. James Parkin, hovedforfatter av studien, sier det er en feil når sjåfører tror at elbiler ikke er skadelige.

– Folk forbinder generelt forurensning fra biler med eksosrør. De mener at elbiler er helt utslippsfrie.

– Elbiler slipper imidlertid fortsatt ut partikler på grunn av friksjon og slitasje på vei, dekk og bremser.

I studien sammenlignet forskerne dieselutslipp og utslipp fra ulike typer bremseklosser.

De undersøkte effekten på lungeceller av fire forskjellige typer bremseklosser med ulik kjemisk sammensetning. De konsentrerte seg om de minste partiklene, som er på størrelse med PM 2,5 og har en diameter som er 30 ganger mindre enn et hårstrå.

Partiklene passerer gjennom våre øvre luftveier og inn i lungene våre. Ifølge forskere forårsaker de fire millioner for tidlige dødsfall globalt hvert år.

Resultatene viste at asbestfrie belegg med kobber var de mest giftige og inflammatoriske. De var enda mer giftige for lungeceller enn partikler fra dieseleksos. De nest mest giftige var keramiske bremseklosser. Når kobber ble fjernet fra ovnen, ble det mindre giftig.

Forskernes konklusjon er at overgangen til elbiler ikke er nok til å tro at vi har blitt kvitt farlige partikkelutslipp.

I stedet kan utslippene øke etter hvert som flere går over til tyngre elbiler. Forskerne ønsker å se strengere lovverk om hvor mye kjøretøy har lov til å slippe ut fra bremser, dekk og veislitasje.

En annen omstendighet forskerne ikke tar opp, er at mange elbileiere knapt bruker bilens tradisjonelle bremsesystem.

Nesten alle elbiler har bremsekraftregenerering i elmotorene, noe som gjør at en stor del av bremsingen skjer gjennom såkalt gjenvinning. Men det i seg selv er også et problem. I hvert fall på de danske kinoene. Les mer om det her .

Mercedes har på sin side planer om et bremsesystem som sitter inne i elmotoren og ikke avgir bremsestøv i det hele tatt.

Tyskerne hevder at elbileiere kan bruke elmotoren til å bremse i 98 prosent av alle tilfellene. Av samme grunn slites aldri bremseskivene. I hvert fall ikke i teorien.

Latest

Don't miss

Politiet advarer sjåfører: Du mister førerkortet

14 sjåfører har allerede mistet førerkortet betinget fordi de...

Kjendiskokk betaler 15 000 000 DKK. for nye Ferrari

Det må være godt å kunne lage mat. I...

Bilgiganten permitterer 9000 – nå stenger fabrikkene

Nissan, som denne uken rev opp en fusjon med...

Acura dropper elbiler for at satse på hybridbiler

Hondas amerikanske merke Acura vil ikke lenger kaste hele...

Ikoniske Top Gear-biler lagret – skal settes på museum

BBC ville skrote flertallet av de berømte Top Gear-bilene...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Tesla-eiere kjemper nå mot hverandre med ladekabler

Etter en krangel mellom to Tesla-eiere, der de endte opp med å slå hverandre med ladekabler, vil bilmerket nå unne seg en form for...

Jeremy Clarkson gjør comeback på TV-serien om biler

Jeremy Clarkson, som sverget på at han var ferdig med biler på TV, gjør nå comeback i bilprogrammet Car SOS. Jeremy Clarkson gjør comeback...

Statsråd nekter hjelp: Elbileiere må betale ekstra avgift

Skatteminister Rasmus Stoklund (S) erkjenner at reglene 'er tullete'. Men samtidig vil han ikke fjerne avgiften som gjør det dyrere å kjøre elbil. Mange...

Disse ønskede skiltene ble avvist av det danske bilverket i 2024

De såkalte «ønskede» skiltene er dyre i Danmark. Men det gir deg ikke rettigheter til hver tekst. Det viser en dokumentgjennomgang som Boosted har...

Rasende Tesla-eier dømt for å ha truet en 6 år gammel gutt

En rasende Tesla-eier i 40-årene er dømt for å ha truet en 6 år gammel gutt etter at en stein fløy over og traff...

Bilmerke har gått konkurs – 1000 mister jobben

Bilmerket Nikola, som ville bygge elektriske lastebiler, kaster nå inn håndkleet i likhet med Fisker Inc. håndkleet i ringen. Rundt 1000 ansatte vil miste...

Gikk konkurs i 2008 – Serbia ønsker å gjenopplive Yugo

To serbiske professorer har sikret seg rettighetene til bilmerket Yugo, som gikk konkurs i 2008. Målet er å bygge biler igjen. Serbia ønsker å...

Ikoniske Top Gear-biler lagret – skal settes på museum

BBC ville skrote flertallet av de berømte Top Gear-bilene fra Clarkson, May og Hammond-tiden. Men nå får bilene leve videre på museer. Etter mange...

Nürburgring forbyr motorsykler på bane

Motorsykler har blitt forbudt fra verdens mest kjente racerbane - Nürburgring. I hvert fall under de såkalte touristenfahrten-dagene, da banen ellers er åpen for...

Ventetid på verkstedet? Hvordan fordriver du tiden?

Å ta bilen til verkstedet er sjelden den mest spennende delen av hverdagen. Enten det er en rutinesjekk, dekkskifte eller en større reparasjon, kan...

Bilgiganten tilbakekaller 33.000 brennbare elbiler

Tilbakekallingen av elektriske Mercedes-modeller har vist seg å være mye større enn først forventet. Nå sprer det brannfarlige problemet seg til 33.000 biler i...

Nå skal bilutslipp lade batteriet

Varmen fra eksosrøret er sløsing med energi. Nå har imidlertid forskere funnet en måte å bruke den energien på. Nemlig som strøm til batteriet....