Renault vil ikke lenger utvikle motorer for Formel 1. Franskmennene mener det er for dyrt, men nekter samtidig รฅ trekke seg helt fra sporten.
Alpine fortsetter i Formel 1, selv om Renault ikke lenger vil produsere motorer. Renault-gruppen forblir forpliktet til Formel 1 gjennom sitt alpinteam og ser det som et effektivt markedsfรธringsverktรธy for รฅ markedsfรธre sine personbiler.
Det skriver Autocar .
Renault-gruppens administrerende direktรธr Luca de Meo uttalte at sporten er en "hรธyttaler" som forsterker Alpine. Og det gir merkevaren noe รฅ bygge videre pรฅ, noe som gir den ยซtroverdighet hos entusiasterยป.
โ Formel 1 sier noe om din evne (som bilprodusent, red.), la han til.
Administrerende direktรธr i Alpines, Philippe Krief, sier at konsernet tapte mye penger pรฅ Formel 1. Rent รธkonomisk var det ikke god business รฅ vรฆre i toppen av motorsporten.
Men nรฅ, nรฅr det er lenge siden Renault har betydd noe i denne forbindelse, har direktรธr de Meo rett i at det er ยซen investeringยป og at ยซdet er viktig รฅ promotere merkevaren som trengte Formel 1 og motorsport, som det er. en del av vรฅrt DNA".
De Meo mener ogsรฅ at teamet nรฅ var i bedre form under ledelse av den nye eksternrรฅdgiveren Flavio Briatore, som tidligere ble utvist fra Formel 1, og den nye teamsjefen Oliver Oakes.
โ Vi hadde en dรฅrlig start i รฅr, men hentet Flavio tilbake. Vi har ogsรฅ lagt til Oli, en yngre fyr pรฅ 36, som jeg tror vil vรฆre en av de store i Formel 1. De gรฅr i รฉn bestemt retning nรฅ."
De Meo sa ogsรฅ at overgangen til kundeavtale med motorer fra Mercedes-AMG i stedet for et fabrikkprogram sparer Renault-konsernet for 2 milliarder kroner i รฅret.
โ Vi har stoppet utviklingen av de nye 2026-motorene.
โ Med dagens regler i Formel 1 kan du fรฅ en toppkonkurransedyktig motor for under 160 millioner DKK per รฅr; for meg kostet det over 2 milliarder kroner i รฅret. Vi bestemte oss for รฅ konsentrere oss om andre ting som chassis, aerodynamikk og selve teamet.
Les flere nyheter fra motorsportens verden her โ hver dag!