Heidi Torset synes 30 timer er ekstremt lang tid. Den nye Volkswagenen hennes nekter imidlertid å lade på andre måter.
Heidi Torset er frustrert eier av en ny Volkswagen ID.3. Bilen nekter å lade på annen måte enn via et nodeprogram.
Dette betyr at det tar 30 timer å lade batteriet helt opp. Det sier Heidi Torset til Motor.no.
Familien Torset kjører kun elbiler. Men ID.3 har ikke gitt annet enn trøbbel siden den var 4 måneder gammel. I hvert fall når det kommer til lading.
Bilen nekter rett og slett å lade på annen måte enn gjennom et nikkeprogram. Og så tar ladingen veldig, veldig lang tid.
LES OGSÅ: Audi i sjokkvarsling – vurderer å legge ned elbilfabrikk
Familien har dokumentert problemet med flere videoer av den ekstremt sakte ladingen. Noe som også plager bilen når den kobles til en lynlader utenfor byen.
Det er velkjent at ID.3 hadde en rekke problemer da den først kom på gata. Volkswagen sendte rett og slett bilen ut for raskt. Noe den danske importøren også har fått juling for i forbrukerprogrammet 'Kontant' på DR.
Samme DR har også avdekket hvordan importøren solgte en rekke elbiler til seg selv for å få salgstallene til å se bedre ut. Noen dager før nyttår 2020 solgte Volkswagen i Danmark totalt 272 biler til seg selv.
Tilbake hos familien Torset kan både NAF, som er det norske svaret på FDM, og bilforhandleren tydelig se at det er noe galt med elbilen.
Forhandleren har derfor tilbudt å kjøpe tilbake bilen for 230.000 kroner. Men det vil ikke Heidi Torset godta. Hun betalte 316.000 kroner for bilen. Det tilsvarer 204.000 danske kroner.
Elbiler – selv om de teknisk sett burde vært mer robuste på grunn av færre bevegelige deler – er ikke nødvendigvis heldige. Hos Volvo må man umiddelbart beklage overfor kunder som er rammet av massive problemer i nye biler. Flere av sjåførene får til og med pengene tilbake. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her