Bristol Cars begynte å bygge biler helt tilbake i 1945, men måtte gi opp i 2020. Fire år senere prøver imidlertid nye finansfolk å gjenopplive navnet.
Det britiske bilmerket Bristol Cars, som bygde den første bilen tilbake i 1945, stengte i 2020. Men nå ønsker nye investorer å gjenopplive merket. Bak redningsforsøket står Jason Wharton, som ifølge hans LinkedIn-profil er styreleder og administrerende direktør i Bristol Cars.
Wharton har annonsert en ambisiøs produksjonsplan med fokus på både begrensede opplagsmodeller og produksjonsbiler. En ny Bristol Fighter forventes i 2025, etterfulgt av en Bristol Speedster i 2026.
I perioden 2027-2030 er planen å lansere modellene Bristol Buccaneer og Bristol Pullman.
Det skriver AutoExpress .
På Whartons LinkedIn-profil er det en tegning som minner om en modernisert versjon av Bristol 411. En modell produsert mellom 1969 og 1976.
LES OGSÅ: Audi vurderer å droppe Formel 1 – skal selge til hele landet
Bristol Cars har bekreftet at fremtidige modeller ikke vil være rent elektriske. I en kommentar antydet Wharton at både bensin og diesel, hybridteknologi og elektrisk drift vil være en del av strategien.
Det er foreløpig ikke kjent hvor Bristol Cars får drivlinjene fra. Tidligere har selskapet brukt motorer fra BMW og Chrysler.
Den nye nettsiden til Bristol Cars inneholder en uttalelse om gjenopplivingen av merket:
«Vi gjenoppliver Bristol Cars som et britisk elbilselskap for det 21. århundre, i tide til 80-årsjubileet for grunnleggelsen», står det.
Bilmerker og bilmodeller som gjenoppstår er ikke uvanlige. I Russland har flere tidligere sovjetiske merker måtte gjenopplives på grunn av sanksjoner fra Vesten. Blå. Moskovich, som ellers stengte helt i 1991, da unionen av kommunistiske stater kollapset.
Bilene er imidlertid ikke annet enn kinesiske modeller bygget på lisens. Da er det straks mer interessant at klassiske Ford-modeller – bl.a. Sierra Cosworth – gjenoppstår. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!