bZ4X har vært og er en skandale for Toyota. Nå viser det seg at nordmenn kjøper én av fire elbiler som merket sender til Europa.
Mens det europeiske bilsalget generelt sett synker, øker Toyota salget av personbiler betydelig, og spesielt elbiler som bZ4X. Forklaringen må finnes i Norge.
Toyota må ikke få glemme at elbilen bZ4x var et skandaløst dårlig produkt da den ble lansert på markedet i 2022.
Her hjemme har flere eiere klaget over biler som rett og slett blir kalt «elendige». Les mer om det her .
Når det er sagt, sender Toyota faktisk én av fire bZ4x-modeller til Europa. Spesielt Norge, hvor bilen er en hit.
Dette skriver Motor.no .
Fremgangen skjer til tross for en generell nedgang i europeisk bilsalg. Salget av personbiler i regionen falt med to prosent i løpet av årets tre første måneder.
Toyota klarte imidlertid å gå mot strømmen. Toyotas totale salgsvolum i Europa nådde 321 067 biler.
Dette tilsvarer en liten økning på 0,4 prosent sammenlignet med samme periode året før. Toyota selger spesielt flere av sine rent elbiler. Her har salget økt med 36 prosent.
Toyotas elbiler og kommende modeller
Totalt 13 870 Toyota-elbiler ble solgt i Europa i løpet av kvartalet. Merket fremhever selv bZ4X-modellen som den primære driveren bak det økte salget.
Dette gjelder både i hele Europa og spesielt i Norge. Den norske suksessen med bZ4X er spesielt bemerkelsesverdig.
Totalt 2 287 eksemplarer av Toyota bZ4X fant veien til norske kjøpere i årets første kvartal. Dette betyr at nesten hver fjerde bZ4X som ble solgt i Europa ble levert i Norge.
Markedsutvikling og fremgang for Lexus
Ifølge tall fra Trafikkinformasjonsrådet ble Toyotaen faktisk bare forbigått av Tesla Model Y i perioden.
Lexus, som er under Toyota, opplevde også vekst. Lexus økte sitt europeiske salg med 15 prosent.
Dette tilsvarer 22 096 biler i perioden.
bZ4X er for øyeblikket den eneste elbilen Toyota vil tilby europeere. Flere elektriske modeller er imidlertid på vei fra Toyota.
Introduksjonen av den nye Urban Cruiser-modellen er forventet til høsten. I Danmark vil bilen, som forsøker å konkurrere med Kia EV3 og den problematiske Volvo EX30, koste fra 234 990 kroner.