Hyundai Ioniq 5 N er utstyrt med venstrefots bremseteknologi fra fabrikk. Men nå viser det seg at teknologien dreper bremsene.
Bremsing med venstre fot er vanligvis forbeholdt racerbiler. Men i gatebilen Hyundai Ioniq 5 N er det en funksjon som merket har innebygd i programvaren.
Det har imidlertid vist seg å være en større utfordring enn forventet. Og nå sier de amerikanske motorveisikkerhetsmyndighetene at Hyundai må tilbakekalle mer enn 1500 biler.
Bilene spiser rett og slett sine egne bremser når 'venstrefotsbremsen' er på.
Konkret lar programvaren føreren av bilen bruke gasspedalen og bremsepedalen samtidig. På denne måten kommer bilen raskere gjennom svinger. I hvert fall i teorien, hvis du plasserer venstre fot riktig.
Men nå viser det seg at programvaren kan tømme ABS-systemet i bilene, og dermed gjøre den delen av bremsesystemet ineffektivt.
Bremsetekniske feil øker risikoen for ulykker
Dette øker selvsagt risikoen for en ulykke. Derfor har Hyundai fått pålegg om å tilbakekalle totalt 1.508 biler med programvaren. Alle bilene ble bygget mellom 18. desember 2023 og 10. desember 2024.
Bilene blir offisielt tilbakekalt fra 7. april i år, og inntil en løsning er funnet, oppfordrer Hyundai eiere til ikke å bremse med venstre fot.
Forhandlerne har allerede fått beskjed om hva de skal gjøre. Programvare må oppdateres i flere datamoduler. Men det er ikke noe Hyundai vil sende ut som en såkalt 'over the air'-oppdatering. Merket forklarer ikke nøyaktig hvorfor.