En Fisker Ocean har svært liten bruksverdi. Mercedes EQS går derimot enda dårligere ut, viser nye tall om verditap.
På mange måter var 2024 året for elbilen. I hvert fall når man ser på antall nyregistreringer. Men det går dårlig på bruktmarkedet, hvor verdien av elbiler.
Nye tall fra bilportalen viser for eksempel at en brukt Fisker Ocean tapte hele 152.000 DKK i løpet av 2024.
Men det er enda verre for Mercedes EQS. En bil som imidlertid var langt dyrere fra fabrikk enn Fisker-modellen noen gang var.
I løpet av det siste året har EQS-eiere tapt hele 274.000 DKK i verdi på bilene sine. En tommelfingerregel sier at bileiere må regne med et verditap på 30 prosent det første året. Men når det gjelder EQS er det mye verre. Les mer om det her .
EQE er også et stort svart hull å kaste penger i. Modellen har tapt 122.000 kroner på ett år. Mens EQB, som bl.a. dansk politi skurer, har tapt 103.000 kroner i verdi.
Faktisk utgjør Mercedes-modeller hele topp 3. Så kommer to Volkswagen-modeller, ID.3 og ID.4, som til sammen har tapt 102.000 DKK på ett år. Mens en Skoda Enyaq alene taper halvparten så mye.
Men det kan bli mye verre – også innenfor Volkswagen-konsernet. Audi Q4 e-tron er redusert med i snitt 208.000 DKK.
Så hva holder prisen best som brukt? Ifølge den danske bilportalen tapte Peugeot e-208 'bare' 38.000 kroner av verdien det siste året. Det er kun Tesla Model 3 som med et verditap på 39.000 DKK kan holde noen av eiernes penger hjemme på nesten samme måte.
Det er imidlertid indikasjoner på at bileiere må ta enda større tap i år. I tillegg til billigere splitter nye elbiler, setter importørene kraftig ned prisene på bilene fra i fjor som ennå ikke er solgt. Andre merker som Hyundai gjør prisreduksjonene mer permanente.