Allerede i år – nettopp i høst – vil Norge nå det punktet hvor det er flere elbiler enn bensinbiler i landet. Sistnevnte blir imidlertid ikke forbudt uansett.
Allerede i år overgår elbilene bensinbilene i antall. Det vil si i hvert fall i Norge.
Dette er spådd av Upplysningsrådet för vägtrafik (OFV).
I en kommentar til Norsk Motor sier organisasjonens direktør Øyvind Solberg Thorsen at han forventer at saldoen tipper til september.
Dette må ses i sammenheng med at det i Norge skrotes i overkant av 100.000 biler i året. Her står bensinbiler for 44,5 prosent og elbiler for kun 4,45 prosent av skrotingen.
LES OGSÅ: Marius tapte 55.000 kroner – «Bilen min er for ny»
Men målt i tall er dieselbilen fortsatt den mest populære bilen i hele Norge. Og det er først i september at elbilen skyver dieselbilen ut.
Øyvind Solberg Thorsen regner med at dette vil ta flere år. Det er i overkant av én million dieselbiler i Norge, mens det er cirka 730.000 elbiler i landet.
Noe tyder imidlertid på at nordmennene ikke er fullt så besatt av elbiler som de var før. Mai måned i år bøte for første gang på veldig lenge for et fall i salget av elbiler. Og i samme måned opphevet regjeringen flere fordeler som elbiler ellers hadde på veiene. Les mer om det her.
Det var ellers regjeringens politikk at diesel- og bensinbiler ble fullstendig forbudt å importere til Norge allerede 1. januar 2025. Men den siste tiden har finansminister Trygve Slagsvold Vedum måttet finne revers på vegne av regjeringen.
– Husk at det er et mål. Noen har tatt det ganske bokstavelig at det må være et 100 prosent forbud. Fossile biler skal selges også neste år, sier finansministeren i en kommentar til Nettavisen.
For den utlysningen kunne det norske svaret til FDM, NAF, da også si at det nå er like dyrt å lade elbilen på en offentlig ladestasjon som å fylle diesel. Les mer om det her .