Det blir ingenting som en liten, kompakt coupé med bakhjulsdrift og halvmanuell girkasse. Rett og slett fordi ingen gidder å kjøpe den, mener Nissan.
Vi må noen år tilbake for å finne bilene som Nissan kalte IDx Concept. Faktisk må vi helt tilbake til 2013.
En modell som kunne ha konkurrert med Toyota GR86 og Subaru BRZ; som i første generasjon kom på markedet bare ett år før. Disse bilene er til og med fortsatt tilgjengelige fabrikknye.
Så litt til. Les mer om det her et annet sted .
Men Nissan valgte å hoppe over formelen med to dører og bakhjulsdrift. Bevares, det er en Nissan 400Z med V6-motor. Men ingen dansker kan komme i nærheten av det likevel.
LES OGSÅ: 17-åring skal ikke kjøre bil etter mopedtur på 68 meter
Vel, tilbake på sporet. IDx-en ble ikke materialisert – ikke engang i Nismo-trim – etter Tokyo Motor Show i 2013. Ikke engang om Nissans daværende nestleder, Andy Palmer, som senere ble sparket som direktør for Aston Martin, sa i et intervju med Autocar at bilen var på veien.
Palmer lovet det året etter – altså i 2014 – men ingenting skjedde. Først og fremst fordi Nissan ikke hadde noe sted å bygge bilen.
Bilen kunne vært bygget sammen med GT-R og daværende 370Z på Tochigi-fabrikken i Japan.
Men investeringen ble tilsynelatende ansett for stor til å betale seg. Det, selv om Nissan IDx Nismo vinket med en 1,6-liters turbobensinmotor og en CVT-girkasse med «manuelle gir», men det fungerte.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!