Japanske Kawasaki vil kunne tilby sine kunder en motorsykkel som brenner hydrogen pรฅ 2030-tallet.
Hydrogenbrennende motorsykler er ikke lenger unna i fremtiden enn Kawasaki tror serieproduksjon kan gjรธres tidlig pรฅ 2030-tallet.
Prototypen som allerede cruiser rundt er basert pรฅ den bensindrevne Ninja H2 med en 998cc firesylindret motor. Motoren er imidlertid modifisert slik at den brenner hydrogen i stedet for bensin.
Kawasaki plasserer selve hydrogentankene forelรธpig bak pรฅ motorsykkelen, slik at den ser ut som vanlige sekker til oppbevaring, som allerede finnes pรฅ ulike turmotorsykler.
Motorsykkelmerket viste nylig frem prototypen pรฅ Suzuka-banen i Japan for et รฅtte timer langt langdistanselรธp. Dog uten at den ombygde H2 deltok i lรธpet.
Selve prosjektet startet i mars 2023, og japanerne mener de allerede er sรฅ langt fremme med utviklingen at en serieprodusert versjon vil vรฆre tilgjengelig for kjรธp allerede i begynnelsen av neste tiรฅr.
CO2-utslippene er ogsรฅ begrenset. Faktisk sier japanerne at det meste av det som forlater ekskrementen ikke er annet enn vann.
Kawasaki er ikke alene om รฅ leke med ideen om รฅ brenne hydrogen. Toyota tester ogsรฅ ideen. Bare pรฅ fire hjul. Bilmerket viser seg ogsรฅ med filtre som kan fange opp CO2 direkte fra trafikken. Les mer om det her .
Tilbake i motorsykkelland ved Kawasaki er de imidlertid ogsรฅ forsiktige med mรฅlet om en serieproduksjon. Lanseringen av den hydrogendrevne MC-en vil, sier japanerne, avhenge av utrulling av hydrogenstasjoner og lover i de enkelte landene.
Hydrogenstasjoner er litt vanskelige. I hvert fall her hjemme. I september 2023 stengte den siste offentlig tilgjengelige hydrogenstasjonen i Danmark.