CATLs Choco-SEB-batteri endrer «drivstoffet» til elbiler på rekordtid. Kineserne lover full «ladning» på 100 sekunder.
Kinesiske CATL hevder de kan revolusjonere elbiler.
Deres nye Choco-SEB-batteri kan byttes på bare 100 sekunder. Dette er en betydelig utvikling for elbilførere.
Teknologien lover en fremtid uten lange ladepauser for biler med utskiftbare batterier.
Verdens største batteriprodusent, CATL, står bak den nye teknologien. Batteriet har fått navnet Choco-SEB.
Navnet er inspirert av en sjokoladeplate. Dette skyldes batteriets design og modulære struktur.
Choco-SEB-batteriet består av flere utskiftbare elektriske blokker. Dette skal gjøre det mulig å justere batterikapasiteten. På denne måten kan elbiler i flere forskjellige former og størrelser utstyres med «den samme» batteripakken.
CATL har store ambisjoner for den nye batteriteknologien. Selskapet er villig til å kaste penger etter byggingen av 30000 såkalte batteribyttestasjoner. Og det alene hjemme i Kina.
De første 34 av de nye stasjonene er allerede innviet og tatt i bruk. De nye stasjonene er designet for å betjene et bredt spekter av elbilmodeller.
Choco-SEB: Modulær design skal gjøre «lading» raskere
Batteriet i en elbil kan byttes ut på 100 sekunder. Det er raskere enn å fylle drivstoff på en tradisjonell bensin- eller dieselbil, hevder kineserne.
Den kinesiske elbilprodusenten Changan har allerede levert de første 1000 bilene med slike batterier.
De første bilene med det nye Choco-SEB-batterisystemet har imidlertid ikke endt opp hos private sjåfører, men brukes i stedet som drosjer.
Batteribytte er ikke en helt ny idé i elbilverdenen. Selskapet Nio har tilbudt batteribytte for sine elbiler i flere år.
Nio utfører imidlertid kun service på sine egne biler. Merket brakk nakken i det danske markedet i fjor da direktøren ble sparket.
Det amerikansk-israelske BetterPlace, som jobbet med batteribyttestasjoner, har også for lengst gått konkurs.
Nå står imidlertid Nio overfor betydelig konkurranse.
Den store nyheten fra CATL er hvor raskt batteriet kan byttes ut. I hvert fall i teorien.
I tillegg er batteriblokkene konstruert for å være fullstendig utskiftbare. De kan brukes på tvers av forskjellige elbilmerker og -modeller.
Batterityper og CATLs mål for lading av elbiler
CATL planlegger å bruke forskjellige batterikjemityper i Choco-SEB-modulene sine. Dette inkluderer både LFP (litiumjernfosfat) og NMC (nikkel-mangan-kobolt) batterier.
Dette gir mulighet for optimalisering for ulike behov og prispunkter.
Lanseringen av Choco-SEB kan potensielt akselerere overgangen til elektrisk mobilitet. Ved å fjerne bekymringen for lange ladetider blir elbiler mer attraktive. Dette gjelder for en bredere gruppe forbrukere.
Den kinesiske investeringen i infrastruktur med 30000 vekslingsstasjoner er enorm. Men spørsmålet er om ideen er levedyktig.
Eller om det ender opp som nok et av kinesernes mislykkede prosjekter med statlig støtte i ryggen. Et slikt prosjekt går nå i graven med en gjeld på svimlende 1,8 milliarder kroner. Les mer om det her .