En spesiell 'hybrid girkasse' med bare tre trinn skal gjøre den kinesiske MG3 Hybrid+ til en suksess. Om det kommer til Danmark avhenger imidlertid av Toyota.
MG3 Hybrid+ er skapt som en konkurrent til Toyota Yaris Hybrid. Eller mer spesifikt om MGs fabrikk i Kina er i stand til å underby japanerne.
Hvis det skjer, vil nok MG-importøren prøve den noe uvanlige hybridløsningen på danske veier.
I et marked hvor andelen nye elbiler i Europa generelt stuper, tester MG nå om de kan selge en bensinbil uten ladekabel – altså en vanlig hybrid. Innledningsvis ble bl.a. i Sverige.
MG3 Hybrid+ ble vist frem for publikum i februar i år. Og her er det drivverket som skiller seg mest ut. En elektrisk motor med 136 hestekrefter er koblet til en 1,5-liters bensinmotor.
LES OGSÅ: Stort bilfirma konkurs – alt skal betales kontant
Elmotoren går ikke akkurat langt alene. Men det er heller ikke det som gjør MG spesiell. Det er valget av girkasse, derimot.
Den spesielle automatiske 'hybridgirkassen' har bare tre trinn. Men det sies å kunne øke MGs effektivitet. Motsatt er Toyota Yaris tilgjengelig med CVT-girkasse. Også kjent som million gear.
Og det er ingen billig løsning. Som hybrid koster Yaris fra i underkant av 200.000 DKK i Danmark.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!
