Når en plaststøtfanger koster på feil side av 21.000 kroner, blir selv kinesiske elbiler med småskader skrotet, sier scrapper.
Kinesiske elbiler med mindre skader ender ofte opp som skrot, da reservedeler er uforholdsmessig dyre. Et problem som rammer både eiere og forhandlere.
Elbiler fra Kina øker i popularitet på grunn av ofte svært lave priser og omfattende utstyrspakker. Men den andre siden av mynten dukker opp når noe går galt og det trengs reservedeler.
Å reparere kinesiske elbiler kan være et så stort økonomisk savn at det ikke er verdt det. Prisene på reservedeler er betydelig høyere sammenlignet med andre bilmerker.
Reservedelseksperter har observert at flere biler blir skrotet selv om skadene er begrenset. Dette skyldes først og fremst de høye reparasjonskostnadene.
Karl Morten Dalen fra Gronvolds Bil-Demontering bekrefter at prisnivået generelt har økt for de fleste bilmerker. Men enkelte kinesiske produsenter, spesielt Hongqi, har priser som er helt uforholdsmessige.
Dette skriver Norsk Motor .
Et eksempel er Hongqi E-HS9, en luksuriøs elbil fra Kina. En ny bakluke koster 26.000 kroner, en radiatorgrill 18.000 kroner, en dør 30.000 kroner, mens en bakstøtfanger i plast går opp i 21.000 kroner pluss de løse delene.
Priser som er mye høyere enn på tilsvarende reservedeler til andre bilmerker. En dør til en Audi koster i snitt 17.000 kroner, mens en bakdør til en Tesla Model X koster rundt 11.000 kroner.
De høye prisene skaper problemer for både bilforhandlere og verksteder. Noen forhandlere er tvunget til å ta reservedeler fra biler som ennå ikke er solgt for å hjelpe kundene nå og da.
Hongqis importør i Norge, Motor Gruppen, argumenterer med at prisene reflekterer bilens eksklusivitet og begrensede produksjon. I tillegg trekker de frem bruken av dyrere materialer som aluminium og økningen i fraktkostnader de siste årene.
Men det er ikke bare Hongqi som vil ha mer for de samme reservedelene. William Thoresen fra Delepesialisten ser en generell trend mot stigende priser på bildeler.
Han forklarer at flere faktorer spiller inn, inkludert valutakurssvingninger, pandemien og andre globale hendelser. Men prisforskjellene mellom ulike bilmerker er betydelige.
Tyske og japanske produsenter har ofte billigere reservedeler da bilene deres er designet for å være enkle å reparere. Kinesiske bilmerker har på sin side generelt dyrere deler og reparasjoner.
De høye kostnadene for reservedeler kan tvinge noen bileiere til å skrote bilene sine i stedet for å reparere dem.
Karl Morten Dalen har sett flere eksempler på biler som har blitt vraket med småskader fordi reparasjoner er for dyre.
— Vi ser biler bli skrotet selv om de kun har mindre skader, sier Dalen.
– Det er for dyrt å fikse dem, og noen eiere har til og med utestående lån på bilene når de leverer dem til skroting.
Årsaken til de høye prisene på reservedeler til kinesiske elbiler er sammensatt. Men resultatet er at mange forbrukere kan bli økonomisk ødelagt av en skarp bulk.
Her hjemme er Hongqi-salget nesten usynlig. Den danske importøren solgte bare 15 biler i løpet av hele året 2024. I januar 2025 er det blitt til to biler. Noen eiere føler seg til og med lurt. Les mer om det her .