21. juli, 2024

Kunstig intelligens integreres nå i Volkswagens nyeste modeller

Volkswagen bringer ChatGPT til sine ID-modeller, Golf, Tiguan og Passat med nye AI-funksjoner .

Volkswagen har annonsert at ChatGPT vil være en del av deres siste generasjon biler.

Denne oppdateringen vil være tilgjengelig i alle nye modeller av den elektriske ID-familien, så vel som i nye Golf, Tiguan og Passat. Ved å integrere ChatGPT med deres eksisterende IDA-stemmeassistent, utvider Volkswagen mulighetene for hva bilens stemmestyring kan gjøre.

Volkswagen er blant de første store bilmerkene som implementerer ChatGPT i sine modeller. Dette har skjedd gjennom et samarbeid med teknologipartneren Cerence Inc., som er kjent for AI-løsninger for bilindustrien. ChatGPT, som blir tilgjengelig på dansk ved årsskiftet, byr på en lang rekke funksjoner som gjør samspillet med bilen mer intuitivt og allsidig.

Volkswagen-modeller utstyrt med siste generasjon infotainmentsystemer kan nå dra nytte av de avanserte funksjonene som ChatGPT bringer.

LES OGSÅ: Nord-Koreas første elbil er faktisk noe helt annet

Integrasjonen gjør det mulig for sjåføren å få lest opp søkeresultater og samhandle med bilen på en mer naturlig måte. For eksempel kan sjåføren nå få informasjon om turistattraksjoner, høre om tidligere sportsbegivenheter eller få hjelp med matematiske problemer ved å snakke med bilen.

Kai Grünitz, medlem av Brand Board of Management med ansvar for utvikling, uttaler: "Volkswagen har en lang tradisjon for å demokratisere teknologier. Som volumprodusent gjør vi disse teknologiene tilgjengelige for et stort antall mennesker.

Ved å sømløst integrere ChatGPT i bakenden av stemmeassistenten vår, tilbyr vi nå kundene muligheten til å bruke denne kunstige intelligensen på daglig basis, noe som understreker hvor innovative produktene våre er.»

De eksisterende Volkswagen-modellene gjør det allerede mulig å styre infotainment, navigasjon og klimaanlegg via IDA-stemmeassistenten. Med tillegg av ChatGPT er denne funksjonaliteten betydelig utvidet. Volkswagen-kunder med en eksisterende VW Connect- eller VW Connect Plus-konto kan fortsette å bruke IDA-taleassistenten uten behov for ekstra tilgang eller ekstra apper.

For å aktivere den digitale assistenten sier sjåføren ganske enkelt «Hei IDA» eller trykker på en knapp på rattet. Hvis en forespørsel ikke kan besvares av Volkswagens system, videresendes den anonymt til ChatGPT, og svaret leveres deretter av Volkswagens stemme. Volkswagen har sørget for at ChatGPT ikke får tilgang til bilens data, og alle spørsmål og svar slettes umiddelbart for å beskytte brukerens personvern.

Den AI-baserte søkefunksjonen er allerede tilgjengelig på engelsk (USA og Storbritannia), spansk, tsjekkisk og tysk. Ved årsskiftet vil den også være tilgjengelig på dansk, noe som øker brukervennligheten ytterligere for danske kunder.

Integreringen av ChatGPT er gjort mulig gjennom samarbeidet med Cerence Inc., som bruker Cerence Chat Pro-teknologi. Dette systemet bruker ulike kilder, inkludert ChatGPT, for å gi nøyaktige og relevante svar på nesten alle henvendelser.

For mer informasjon om Volkswagens bruk av AI og de nyeste teknologiene i bilene deres, kan du besøke Volkswagen Danmark .

Latest

Don't miss

Fisker Ocean fridykking – koster under 70.000 kroner

Er du villig til - og tør å kjøpe...

Jaguar i trøbbel – kun én bil igjen

Britisk-indiske Jaguar er ikke hva den pleide å være....

Kjent TV-trio stopper – stenger viktig selskap

Tidligere Top Gear-trio Richard Hammond, James May og Jeremy...

Media: Italia vil beslaglegge lukkede bilmerker

Ifølge et italiensk medie er Italias regjering klar til...

Lars sitt skilt ulovlig – kan kun godkjennes i Norge

Lars Einar Ulrichsen mener det er et uttrykk for...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Volvo bekrefter absurd dyre feil i splitter nye elbiler

Kinesiske Volvos nye elbiler er så fulle av feil at merket refunderer penger til kundene. Og nå må de absurd dyre datamaskinene i bilene...

Nå angrer også Ford – skal bygge hybridbiler igjen

Ford innrømmer nå at det var «for ambisiøst» å si farvel til forbrenningsmotoren. Nå starter utviklingen av nye hybridbiler. Ford må nok en gang...

Gunther Steiner avslører viktig SMS fra Magnussen

Gunther Steiner har fortsatt et godt forhold til Kevin Magnussen. De to tekstmeldingene er i hvert fall fortsatt sammen, røper den tidligere Haas-sjefen. Gunther...

Audi selger biler på 19" stålfelger fra fabrikk

Audi er ikke for hyggelig til å kreve uhyrlige beløp for bilene sine. Selv ikke om disse kommer fra fabrikk på 19" stålfelger. Stålfelger...

Advokat krever 2,5 millioner DKK i timen for å jage Tesla

Advokatene som i utgangspunktet skjøt ned Teslas lønnspakke for direktør Elon Musk skal nå få betalt med aksjer i bilmerket. Hæren av advokater som...

Koenigsegg kansellerer elbilen – «Vi har noe bedre»

Christian von Koenigsegg kaller det «total galskap» at andre bilmerker ikke ser i samme retning som ham. Altså i stedet for elbilen. Det var...

Her stuper bensinprisen – dansker venter i lange køer

Sverige er blitt landet i Vest-Europa hvor både bensin og diesel pr liter er absolutt billigst. Det gir lange kyr flere steder. Det er...

Oljen skiftes hver uke – Mercedes har i underkant av 7 millioner. kilometer

De syv millioner kilometerne er det samme som 5000 kilometer hver eneste uke. Og det uten å forlate Gran Canaria, hvor denne W 123...

Formel 1-sete er innen rekkevidde, sier Schumacher

Mick Schumacher tror selv at han kan gjøre comeback i Formel 1. Faktisk er et sete i feltet innen rekkevidde, sier han. Kevin Magnussen...

EU-president i en U-sving – vil tillate forbrenningsmotoren

Den gjenvalgte presidenten i EU-kommisjonen, Ursula von der Leyen, vil fortsatt forby forbrenningsmotoren i 2035. Det må imidlertid være med smutthull. Forbrenningsmotoren skal ingen...

Nå har BMW M2 hele 621 hestekrefter

Den vinner knapt noen skjønnhetskonkurranser, men tyske Dahler har levert hele 621 hestekrefter i den lille BMW M2. I hvert fall designmessig deler den...

Volvo advarer – fremtiden som bilmerke er i fare

EUs straffetoll på kinesiske elbiler risikerer å ramme Volvo på en måte der bilmerkets fremtid er i fare, heter det i advarselen. Til tross...