Den ikoniske Lada Niva, lansert i 1977, får en «Sport»-utgave med ny 1,6-liters motor, 124 hestekrefter, oppgradert girkasse og klimaanlegg.
Lada Niva Sport er en ny variant av det velkjente russiske firehjulsdrevne kjøretøyet. Bilen bygger på den originale Niva fra 1977. Den nye Sport-modellen har fått en betydelig motoroppgradering. Nå yter den 124 hestekrefter.
Under panseret ligger en ny 1,6-liters motor med 16 ventiler. Den erstatter den tidligere 1,7-liters motoren. Den gamle motoren hadde 'hele' 83 hestekrefter.
Kraftøkningen er derfor betydelig for småbilen. Det gir bedre akselerasjon, selv om det fortsatt ikke er raskt.
Lada opplyser at Niva Sport bruker nesten 12 sekunder på å nå 100 km/t. Det er en forbedring. Men det viser også at bilen i utgangspunktet er 44 år gammel.
Kraften sendes gjennom en oppdatert femtrinns manuell girkasse. Ladas morselskap, AutoVAZ, har ikke spesifisert de eksakte endringene i girkassen.
Utvendige endringer og 4×4 system
Fjæring og bremser er også forbedret, ifølge opplysninger fra Spania. De nøyaktige detaljene for de tekniske oppgraderingene er imidlertid uklare.
Eksternt utmerker Lada Niva Sport seg med en ny støtfanger foran. Den har integrerte, smale kjørelys montert.
Bilen sitter på 17-tommers felger. De store felgene kan se litt aggressive ut på den kompakte Niva.
Niva Sport har permanent firehjulsdrift. Den er utstyrt med overføringsgirkasse for terrengkjøring i lav hastighet. Bilen har også fått litt økt bakkeklaring.
Moderne komfort i en mindre sporty hytte
Innvendig er Niva Sport oppdatert med utstyr fra Niva Legend-modellen. Dette betyr at den nå tilbyr mer moderne komfort.
Fører og passasjer foran kan dra nytte av setevarme. Bilen har også elektrisk justerbare sidespeil og klimaanlegg.
Sport-modellen har også spesielle detaljer. Dette inkluderer spesialtrekk på setene og et mer sportslig ratt.
Lada-biler har aldri blitt solgt i Nord-Amerika. De finnes imidlertid i deler av Europa og er svært utbredt i Russland.
Nye Lada Niva Sport er nå på vei til forhandlere i Europa. Startprisen er oppgitt til 19.600 dollar. Dette tilsvarer rundt 137.000 danske kroner for eventuelle danske skatter.
Selv om Lada er et sjeldent syn i Danmark, er det interesse for robuste og enkle biler. På Boosted.dk kan du lese om hvordan Lada ble tvunget til å droppe noe så enkelt som ABS-bremser da Renault solgte merket tilbake til russerne for 10 øre.