Lamborghinis inntekter slo rekord i 2024. Merket tjener 2,2 millioner kroner pr. bil i omløp. Urus SUV gjør det best.
Inntekter, omsetning og resultat er ikke det samme. Men det er fortsatt mye penger som renner igjennom. bil hos Lamborghini.
Hver av de 10 687 bilene Lamborghini solgte i 2024 bidro med svimlende 2,2 millioner danske kroner til omsetningen. Det har alltid skjedd på fabrikken i Sant'Agata.
Det italienske bilmerket meldte torsdag at omsetningen i fjor nådde 3,09 milliarder euro, som tilsvarer cirka 22,8 milliarder danske kroner.
Dette skyldes blant annet at salget økte med hele 5,7 prosent sammenlignet med 2023. Og dette selv om salget av Urus, som faktisk er Lamborghinis største selger, gikk litt ned.
Selskapets driftsinntekter økte med 15,5 prosent til 835 millioner euro, som tilsvarer cirka 6,2 milliarder danske kroner.
Milliarder strømmer på selv om populær modell går ned
Sammenlignet med 2023 er det en økning i inntektene på 16,2 prosent. Av det totale salgstallet på 10.687 biler er 5.662 Urus-modeller.
I tillegg ble 3.609 Huracán-modeller og 1.406 eksemplarer av toppmodellen Revuelto solgt. Det ble faktisk også solgt 10 eksemplarer av forgjengeren Aventador. Men det er sannsynligvis fordi Lamborghini måtte starte produksjonen på nytt. Les mer om det her .
Den rekordhøye inntekten ble oppnådd selv om Lamborghini har konvertert hele modellutvalget til hybrider innen 2024.
I 2023 presenterte den italienske bilprodusenten Revuelto, som kjører på en V12-motor, og lanserte senere en hybridversjon av Urus. En bil som nå er utsolgt frem til 2026.
Huracán-modellens etterfølger, Temerario, utstyrt med en twin-turbo V8-motor, ble lansert i august. Lamborghini i Danmark vil imidlertid ikke fortelle Boosted om den bilen også kommer til Danmark.
Ifølge administrerende direktør Stephan Winkelmann opplevde Lamborghini vekst i alle tre av selskapets primærmarkeder.
Direktøren uttrykte imidlertid bekymring overfor Reuters for hva tollsatsene som USA vil legge på biler fra Europa vil bety for salget.
Eventuelle tariffer fra USA vil imidlertid ikke hindre Lamborghini i å jobbe med en annen modell. Nemlig merkets første rene elbil.
Og selv om den første kommer på gata i 2029, er forventningene allerede høye. Faktisk tror Stephan Winkelmann at han vil kunne selge like mange V8-motorerte Temerario-modeller som rene elbiler.
En pris på elbilen, som foreløpig heter Lanzador, er foreløpig ikke offentliggjort. Men den får hele 2000 hestekrefter.