Lamborghinis V10-motor er på vei ut. Erstatningen – en V8 – mangler to sylindre, men tar i stedet flere omdreininger.
Når vi treffer august, er det over. Så med Lamborghini- og V10-motorer.
Erstatningen er en 4-liters V8-motor som går til 10.000 o/min, yter 800 hestekrefter og 730 newtonmeter.
Lamborghini sier selv at motoren ikke er den samme som en lang rekke andre VAG-biler, inkludert merket selv, bruker. For Lamborghini, i SUV-en Urus.
Snarere sies motoren å være en helt ny enhet utviklet spesielt for Lamborghini. Med flat sveiv kan vi også forvente en rasende, nesten raspende lyd når vi en gang får sjansen til å høre motoren i aksjon.
LES OGSÅ: Vegdirektoratet nekter å erkjenne feil på Lillebæltsbroen
Nå er det nok å nevne at motoren har 800 hestekrefter. Men det i seg selv er det motoren med sine to turboer kan ta seg av. Hybriddelen er utelatt. Så hvor mange hestekrefter den nye babyen Lambo har på lager vil nok forbli en hemmelighet en liten stund til.
Men vi er allerede langt forbi V10-motorens muligheter. Den siste Lamborghini Huracan, kalt Super Trofeo Jota, har 640 hestekrefter og 850 Nm.
Ifølge Autocar skal den enkle elektriske motoren som Lamborghini monterer på bakakselen være god for 150 hestekrefter og 300 Nm. Andre medier hevder imidlertid at Lamborghini, som på storesøsteren Revuelto, også monterer elektriske motorer på forakselen.
Men hvis Autocars ord skal tas for pålydende, har den nye babyen i Lamborghinis modellutvalg 913 hestekrefter helt fra starten. Åh, det kan bli bra!