Land Rover Defender vil fรฅ en mindre ansiktslรธftning fรธr 2026, men den store 5-liters V8-motoren med kompressor vil overleve.
Den oppdaterte Land Rover Defender, som ble lansert fรธr modellรฅret 2026, har subtile endringer.
Og likevel. Den mest interessante nyheten er at den store 5-liters V8-motoren med kompressor lever videre.
Land Rover har gitt Defender en svรฆrt subtil ansiktslรธftning. De utvendige endringene er begrensede. Faktisk mรฅ man vรฆre nรฆrmest ekspert for รฅ fรฅ รธye pรฅ de endrede frontlyktene og at tรฅkelys nรฅ er standard.
Baklyktene har fรฅtt et mรธrkere utseende med rรธkt glass. I tillegg er det noen nye felger og farger รฅ velge mellom.
Innvendig er det meste gammelt. Den viktigste endringen er en ny 13,1-tommers infotainmentskjerm. Den erstatter den forrige 11,4-tommers enheten.
Det er bemerkelsesverdig at den kompressorladede V8-motoren fรฅr leve videre. Den vil imidlertid konkurrere side om side med de nye twinturbo V8-motorene i Defender Octa.
V8-motoren Defender er en superladet overlever
Denne kompressorladede V8-motoren er en av de eldste motorene pรฅ markedet. Jaguar utviklet motoren, kjent som AJ-V8, pรฅ midten av 1990-tallet. Pรฅ den tiden var britene eid av Ford. Versjonen med et slagvolum pรฅ 5 liter debuterte i 2009.
I en kort periode var motoren tilgjengelig i de fleste modeller i Jaguar Land Rover-modellserien.
Men Jaguar โ hvis merket overlever sรฅ lenge โ vil hoppe pรฅ vognen med helelektriske biler i 2026.
Samtidig bytter Range Rover-modellene til en 4,4-liters twinturbo V8 fra BMW. Dette betyr at Defender mest sannsynlig vil vรฆre den siste bilen med den kompressormatede motoren.
Land Rover har ennรฅ ikke bekreftet spesifikasjonene til 2026 Defender i alle markeder. Det er derfor uklart om 5,0-litersmotoren vil bli tilgjengelig globalt.
I tillegg til de kosmetiske endringene og den nye motoren, tilbyr 2026 Defender ogsรฅ ny teknologi. Bilen er nรฅ tilgjengelig med Land Rovers adaptive off-road cruise control-system.
Teknologiske oppgraderinger i 2026-utgaven av Defender
Dette systemet justerer automatisk hastigheten avhengig av hindringer i terrenget. Land Rover oppgir at dette bidrar til ยซuavbruttยป terrengkjรธring. En veldig engelsk beskrivelse av systemets funksjon pรฅ alle mรฅter.
I Defender 130-modellen tilbyr Land Rover nรฅ en innebygd luftkompressor. Dette gjรธr det enkelt รฅ pumpe opp dekkene igjen etter terrengkjรธring.
De samlede endringene i den ansiktslรธftede Defender er derfor relativt smรฅ. Fokuset ser ut til รฅ ha vรฆrt pรฅ รฅ beholde populรฆre elementer som V8-motoren. Samtidig introduseres mindre oppdateringer og bare svรฆrt lite nytt pรฅ teknologifronten.
Den er fortsatt den robuste og kapable terrengbilen som mange kjenner. De nye tilleggene er ment รฅ forbedre opplevelsen og holde modellen konkurransedyktig.