En 1982 Mazda RX-7 var nylig et hår fra å brenne opp. Årsaken? Et ettermontert litiumbatteri. Batteribrannen er derfor ikke bare et problem i elbiler.
Brannvesenet i Lancaster, Pennsylvania fikk en melding 25. mars. Da var klokken 12 minutter over åtte på kvelden. En rotete 1982 Mazda RX-7 brant i en garasje.
Ifølge brannvesenet understreker brannen en økende bekymring for bruk av litium-ion-batterier som startbatterier i eldre biler.
Det var eierens kone som oppdaget brannen. Hun hadde luktet røyk og ringte umiddelbart etter hjelp da hun så den brennende bilen.
Undersøkelser pekte raskt på bilens batteri som årsak. Det viste seg at det ikke var det originale batteriet som var i den klassiske japanske.
Eieren hadde fulgt en populær trend. Han hadde erstattet standard 12-volts bly-syreholdende startbatteri med et moderne litium-ion-batteri.
Og han er absolutt ikke den eneste som har gjort det. Litiumbatterier har høyere energitetthet, er mer kompakte og veier mindre. Dette gjør dem enklere å installere i mange biler.
Fare for litiumstartbatterier
Men de nye batteriene krever stor forsiktighet fra bileieren. Spesielt kan lading være kritisk for litium-ion-batterier, som er mer temperamentsfulle enn tradisjonelle batterier.
Mazdaens batteri var nettopp koblet til en lader inne i garasjen da brannen brøt ut. Feil lading eller bruk av uegnet lader kan føre til overoppheting og i verste fall brann.
Brannvesenet som kom til stedet møtte en utfordring. Litium-ion batteribranner er kjent for å være ekstremt vanskelig å slukke fullstendig.
Dette skyldes en prosess som kalles termisk runaway. Battericellene kan fortsette å produsere intens varme selv etter at flammene har stilnet. Dette kan føre til at batteriet tennes igjen om og om igjen.
Etter en tid klarte imidlertid brannmannskapene å få det brennende litiumbatteriet ut av bilen. Selv når det var ute på gaten, fortsatte batteriet å lyse sterkt.
Skadens omfang og konsekvenser
Heldigvis for eieren ble ikke den 43 år gamle Mazda RX-7 fullstendig ødelagt av flammene. Den primære skaden var begrenset til bilens bagasjerom, hvor batteriet vanligvis er plassert i den modellen.
Lancaster brannvesen bekreftet senere at det var litiumbatteriet som startet brannen. Hendelsen fungerer som en viktig påminnelse til bileiere.
Du trenger ikke kjøre elbil for å risikere en farlig batteribrann forårsaket av litiumteknologi. Å bytte ut vanlige startbatterier med litium-ion-typer utgjør også en potensiell brannfare.
Trenden med ettermontering av litiumstartbatterier i spesielt klassiske og modifiserte biler krever derfor vurdering. Bileiere bør sette seg grundig inn i korrekt håndtering, lading og risikoene som følger med den typen batteri.
Interessen for klassiske biler som den skjebnesvangre Mazda RX-7 er fortsatt høy blant bilentusiaster. På Boosted.dk kan du fordype deg i mange flere artikler om unike biler, spennende ombygginger og den generelle bilkulturen.