16. april, 2025

McMurtry Spéirling henger i luften i 0 km/t

McMurtry Spéirling kan henge i lufta. Selv om den ikke beveger seg. Så mye downforce plager den gale bilen.

Elbilen McMurtry Spéirling bruker en fan for å sette ny rekord på Top Gear-banen. Og så kan den stå stille i lufta. Altså, med bunnen i været.

Stig er snaue 14 sekunder raskere enn Aston Martin Valkyrie.

Elbilen McMurtry Spéirling har satt ny rekord. Det skjedde på den kjente Top Gear-banen på Dunsfold Aerodrome. Bak rattet sto Stig.

Bilen er nå den raskeste bilen noensinne på banen. Rekorden fremhever potensialet til elbilteknologi kombinert med avansert aerodynamikk.

McMurtry Spéirling er en elbil bygget for sporkryss. Den har kun et enkelt sete. Bilen er ikke godkjent for bruk på offentlig vei.

Elmotoren i bilen yter 1000 hestekrefter. Samtidig veier bilen kun 1000 kg. Så det er det nærmeste magiske vektforholdet på én hestekrefter per kilo bil.

En spesiell teknologi gir bilen eksepsjonelt veigrep. Et system med vifter skaper et stort trykk nedover. Dette kalles også downforce.

Viftene genererer 2000 kg downforce. Dette skjer selv når bilen står helt stille. Det gode grepet er nøkkelen til bilens hastighet i svinger.

McMurtry Spéirling: En gigantisk fan og en helvetes mye downforce

Stig fullførte Top Gear-banen på 55,9 sekunder. Dette er en betydelig forbedring fra forrige rekord. Banen er 2,8 kilometer lang.

Den forrige rekordholderen var en kopi av Formel 1-bilen Renault R24. Den bilen rundet banen i 2004.

Og selv om det for 21 år siden ble sagt at Formel 1-bilen var ekstremt rask, er McMurtry Spéirling bare enda raskere.

Den raskeste landeveisbilen på banen er Aston Martin Valkyrie. Den korte ene runden på 1 minutt og 9,6 sekunder. McMurtry var nesten 14 sekunder raskere.

Bilens viftesystem gir mulighet for uvanlige manøvrer. McMurtry har demonstrert bilens evner. De kjørte bilen opp en rampe.

Da ble plattformen som bilen sto på snudd på hodet. Bilen ble sittende fast på det omvendte underlaget. Det viser den store downforcen fra fansen.

Historien til fanteknologi i motorsport

Teknologien til vifter/blåsere er ikke helt ny. Den ble brukt kort i Formel 1 i 1978. En Brabham BT46-shorts med lignende teknologi. Og til og med vellykket.

Bilen vant en Grand Prix på Anderstorp med 34 sekunders ledelse. Men svenske Ronnie Peterson, som ble drept samme år, skal ha vært misfornøyd.

Bilen ble ikke offisielt forbudt, men kjørte ikke flere runder. Teknologien ble vurdert å gi for store fordeler.

Thomas Yates er direktør for McMurtry. Han satt bak rattet under demonstrasjonen med den omvendte plattformen.

McMurtry Spéirling viser potensialet til elektriske superbiler og avansert aerodynamikk. Det er imidlertid slett ikke sikkert at elektriske superbiler har noen fremtid.

Mate Rimac, som er kjent for å bygge denne typen biler, sa i fjor at kundene hans ikke lenger ønsker å betale for dem. Les mer om det her .

https://www.youtube.com/watch?v=NDfKhBcGh9w

Latest

Don't miss

Nå får Tesla-eiere fingeren: Det skjedde 17 ganger

Tesla-eiere må akseptere at de sidestilles med hatet enkelte...

Michael Schumacher har skrevet under

Med hjelp fra sin kone har Formel 1-legenden Michael...

Fikk 3 lobber: Formel 1-fører "vet" at han har sparken

Ryktene sa at Jack Doohan allerede hadde fått sparken...

Fremtidens parallellparkering: BYD viser frem ville manøvrer på kommende gatebil

Den nye Denza Z9 GT fra BYD kan parallellparkere...

Krisen fortsetter – bilindustrien er den verste på 70 år

Bilindustrien er, med noen få lyspunkter, et forferdelig sted...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Trump vurderer å droppe 25% toll på alle biler

Donald Trump vurderer å utsette de kontroversielle biltollene for å gi bilprodusenter som General Motors, Ford og Stellantis tid til å flytte produksjonen tilbake...

Rasende over elbil – lånebil koster 20.000 kroner per måned

Norske Jaguar I-Pace-eier Stian W. Aakeberg har ventet nesten ett år på nytt batteri til elbilen sin. I mellomtiden kjører han lånebil til 20.000...

Et annet bilmerke forbyr all eksport til USA

Mitsubishi har et enormt lager av biler i USA. Men når det er tomt, forventes prisene å stige. Japanerne har stoppet all eksport til...

Michael Schumacher har skrevet under

Med hjelp fra sin kone har Formel 1-legenden Michael Schumacher satt signaturen sin på en unik hjelm for å samle inn penger til «Race...

Tesla måtte betale for feil på 100 000 biler

Direktøren for det hele, Elon Musk, har allerede sagt at det blir dyrt når Tesla skal betale for nye datamaskiner for 100.000 biler. Men...

Oppsagt bildirektør må betale tilbake 175.000.000 kroner

Stellantis' aksjonærer krever nå at konsernets tidligere direktør, som ble sparket i desember i fjor, betaler tilbake 175 millioner kroner av lønnen. Misfornøyde aksjonærer...

Tysk bilmerke konkurs etter 42 år – ansatte truet

11. april i år begjærte det lille, tidligere tyske bilmerket Isdera AG, som ble solgt til en kinesisk investor i 2016, seg konkurs ved...

Audi tilbakekaller 6000 biler i Danmark med alvorlig feil

6.000 av de totalt 110.000 bilene som Audi for tiden tilbakekaller med alvorlige bremsefeil, kjører rundt i Danmark. Nå skal bilene på verksted. Rundt...

Scania kjøper konkursrammet bilfabrikk – sparer 260 arbeidsplasser

Med oppkjøpet av Northvolt Systems Industrial Division sikrer Scania 260 spesialister innen batteriteknologi for fremtidens elektriske terrengmaskiner. Scania har kjøpt Northvolt Systems Industrial Division....

Antallet hensynsløse sjåfører gikk ned med 33 prosent i 2024

På bare to år har antallet siktede fyllesjåfører gått betydelig ned. Det betyr også at langt færre biler blir beslaglagt og til slutt beslaglagt....

Så mange milliarder taper Danmark på elbiler hvert år

Statens årsregnskap viser stor nedgang i inntekter fra tinglysingsavgift. Populariteten til elbiler kommer til en høy pris, og nå er avtalen satt til å...

EU forbyr karbonfiber for biler – kaller det "skadelig"

Karbonfiber er lettere og sterkere enn stål og derfor ideelt for biler. Likevel vurderer EU nå å forby karbonfiber og klassifisere det som farlig....