9. mai, 2025

Media: Nissan vil gjenopplive Primera-navnet

Det er indikasjoner på at Nissan Primera gjør comeback. Uansett har Nissan igjen søkt varemerkebeskyttelse for modellnavnet.

Midt i Nissans kanskje mest alvorlige krise noensinne, har det dukket opp en interessant opplysning i flere Sørøst-asiatiske markeder.

Nissan har søkt å få Pimera-navnet varemerke igjen. skriver Carcsoops .

Nissan søkte om beskyttelse 13. februar i år, og så langt er det bare oppført som "under vurdering" av myndighetene.

Nyhetene kan imidlertid være både fugl og fisk. Japanerne kan faktisk nettopp ha utvidet beskyttelsen av navnet. Eller det kan tyde på at Pimera-navnet gjør comeback.

Nissan Primera, en bilmodell som en gang var fast inventar på europeiske veier, debuterte i 1990 som Nissans modell for en mellomstor sedan.

Primea kan bli en av seks nye biler i Europa

Med tre generasjoner bak seg, hvorav den siste er spesielt husket for sin karakteristiske design og "futuristiske" interiør, var Primera i produksjon frem til 2007, hvoretter den ble faset ut uten en direkte etterfølger.

Bilen var tilgjengelig i flere karosseristiler, inkludert en firedørs sedan, en femdørs liftback og en stasjonsvogn, noe som ga forbrukerne et bredt utvalg.

På slutten av 1990-tallet oppnådde Nissan Primera bemerkelsesverdig suksess i British Touring Car Championship (BTCC), med en andregenerasjons sedan som vant mesterskapet i både 1998 og 1999.

Den sportslige triumfen bidro til å styrke bilens image og popularitet, spesielt på det britiske markedet. Primera ble først og fremst solgt i Japan, Europa og Storbritannia, mens en sedanvariant ble markedsført i Nord-Amerika som Infiniti G20 fra 1990 til 2002.

På det europeiske markedet konkurrerte Nissan Primera med etablerte modeller som VW Passat, Ford Mondeo, Opel Vectra, Mazda6, Toyota Avensis, Renault Laguna og Peugeot 406.

Alle biler som konkurrerer om de samme kjøperne i mellomklassen for familiebiler. Men med den økende populariteten til SUV-er, begynte Pimera-konkurrentene – inkludert selve Pimera – å forsvinne fra markedet. Den eneste bilen dette faktisk ikke har skjedd med er Volkswagen Passat.

Spol frem til 2025 og det burde faktisk være plass til en ny Pimera. I hvert fall hvis Nissan skal holde det merket lover.

I mars i fjor sa japanerne at de ønsker å ha 30 nye biler på veiene allerede i 2030. 14 har forbrenningsmotor, mens majoriteten av 16 er rene elbiler. Imidlertid vil bare seks av dem komme til Europa.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Toyota: Sportsbiler kan ikke kjøre på strøm

Toyotas styreleder Akio Toyoda foretrekker motorstøyen og lukten av...

28 000 defekter utløser tilbakekalling av 721 000 biler

Over 28 000 motorhavarier har rammet General Motors. Cadillac...

Formel 1-lag sparker trenere – men bare midlertidig

Alpine har fått nok av Jack Doohan. Og likevel....

Prischok hos Volvo – nyt batteri koster 374.000 kroner

Når batteriet dør i en Volvo EX90, kan det...

Volvo vekker XC70 til live – men alt er nytt

Nye XC70 er en ladbar hybrid med 20 mil...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Italiensk politi saksøker Alfa Romeo for dårlige biler

Det italienske politiet er grundig lei av å kjøre rundt i elendige Alfa Romeo Tonales. Så sliten, faktisk, at det nå har endt i...

Hver femte danske ignorerer den samme typen skader på biler

En ny studie indikerer at hver femte danske sjåfør ignorerer steinsprut i bilens frontrute. Det er farlig, sier forsikringsselskapet Steinsprut er irriterende. Men en...

Bilmerket slettet 648 hestekrefter med programvareoppdatering

Xiaomi har blitt tvunget til å trekke tilbake en svært kontroversiell programvare som fjernet 648 hestekrefter. En ny programvareoppdatering for elbilen Xiaomi SU7 Ultra...

EU utsetter store boder for bilindustrien

Bilbransjen kan puste lettet ut. I hvert fall slipper de nå å betale store bøter for å overskride en ny CO2-grense. Bilmerker i EU...

USA vil fjerne alt stotte til elbiler

Republikanerne ønsker å fjerne den føderale støtten til elbiler som Ford Mustang Mach-E og Chevrolet Blazer EV. Støtten er på opptil 52 000 kroner...

Toyota taper 125 millioner kroner om dagen

De nye amerikanske tollsatsene på biler skader Toyota. Faktisk er det så ille at japanerne taper 125 millioner kroner hver dag. Toyota forventer nå...

Nå kollapser også Tesla i Kina – 25 prosent er borte

I verdens største bilmarked har sjåfører begynt å vende seg til Tesla. Faktisk kan det allerede sees direkte i salgstallene. Tesla og Elon Musk...

Bilmerket Yugo gjenopplives – første bil klar i 2027

I disse dager viser det gjenfødte Yugo-merket frem en konseptbil i München i Tyskland. Bilen skal etter planen lanseres på markedet i 2027. Det...

Volvo gjenoppliver navnet XC70 – men alt er annerledes

Den nye Volvo XC70 er ikke lenger en stasjonsvogn, men en høy SUV med hybridteknologi – og den kommer kanskje aldri til Danmark. Volvo...

Volvo vekker XC70 til live – men alt er nytt

Nye XC70 er en ladbar hybrid med 20 mil rekkevidde i Kina, men den ikoniske stasjonsvognen er nå blitt en SUV – og lanseres...

Bilmerke lagt ut for salg for 39 milliarder

Volvos søstermerke Zeekr er til salgs for 39 milliarder kroner. Kjøperen er allerede funnet. Bilprodusenten Geely Holding har lagt inn et offisielt bud på...

Prischok hos Volvo – nyt batteri koster 374.000 kroner

Når batteriet dør i en Volvo EX90, kan det koste opptil 374 000 danske kroner. i Finland. Finnene kan ikke få tak i de...