Det er indikasjoner på at Nissan Primera gjør comeback. Uansett har Nissan igjen søkt varemerkebeskyttelse for modellnavnet.
Midt i Nissans kanskje mest alvorlige krise noensinne, har det dukket opp en interessant opplysning i flere Sørøst-asiatiske markeder.
Nissan har søkt å få Pimera-navnet varemerke igjen. skriver Carcsoops .
Nissan søkte om beskyttelse 13. februar i år, og så langt er det bare oppført som "under vurdering" av myndighetene.
Nyhetene kan imidlertid være både fugl og fisk. Japanerne kan faktisk nettopp ha utvidet beskyttelsen av navnet. Eller det kan tyde på at Pimera-navnet gjør comeback.
Nissan Primera, en bilmodell som en gang var fast inventar på europeiske veier, debuterte i 1990 som Nissans modell for en mellomstor sedan.
Primea kan bli en av seks nye biler i Europa
Med tre generasjoner bak seg, hvorav den siste er spesielt husket for sin karakteristiske design og "futuristiske" interiør, var Primera i produksjon frem til 2007, hvoretter den ble faset ut uten en direkte etterfølger.
Bilen var tilgjengelig i flere karosseristiler, inkludert en firedørs sedan, en femdørs liftback og en stasjonsvogn, noe som ga forbrukerne et bredt utvalg.
På slutten av 1990-tallet oppnådde Nissan Primera bemerkelsesverdig suksess i British Touring Car Championship (BTCC), med en andregenerasjons sedan som vant mesterskapet i både 1998 og 1999.
Den sportslige triumfen bidro til å styrke bilens image og popularitet, spesielt på det britiske markedet. Primera ble først og fremst solgt i Japan, Europa og Storbritannia, mens en sedanvariant ble markedsført i Nord-Amerika som Infiniti G20 fra 1990 til 2002.
På det europeiske markedet konkurrerte Nissan Primera med etablerte modeller som VW Passat, Ford Mondeo, Opel Vectra, Mazda6, Toyota Avensis, Renault Laguna og Peugeot 406.
Alle biler som konkurrerer om de samme kjøperne i mellomklassen for familiebiler. Men med den økende populariteten til SUV-er, begynte Pimera-konkurrentene – inkludert selve Pimera – å forsvinne fra markedet. Den eneste bilen dette faktisk ikke har skjedd med er Volkswagen Passat.
Spol frem til 2025 og det burde faktisk være plass til en ny Pimera. I hvert fall hvis Nissan skal holde det merket lover.
I mars i fjor sa japanerne at de ønsker å ha 30 nye biler på veiene allerede i 2030. 14 har forbrenningsmotor, mens majoriteten av 16 er rene elbiler. Imidlertid vil bare seks av dem komme til Europa.