Teslas biler er ikke verre i dag enn de var i går. Men merket skjuler alvorlige feil ved bilene, sier mekaniker Fredrik Grufman.
Mekaniker Fredrik Grufman vil at den svenske staten skal ta Tesla for retten på grunn av en alvorlig mangel ved merkets biler.
Helt konkret mener mekanikeren at Tesla skjuler en feil i servostyringen på Model S. En feil som gjør at servoen forsvinner uten forvarsel.
"Hvis Tesla velger å ikke tilbakekalle bilene, må myndighetene vise hvem som faktisk er ansvarlig," sa Grufman.
Grufman, grunnlegger av Grufman Bil, har tidligere identifisert feil i Teslas opphengsarmer og mener nå at han har funnet en annen feil.
Han har sendt inn en formell anmodning til Transportstyrelsen. Her ber han myndighetene gjennomgå bilmodellen for mangler ved servostyringen.
Grufman har spesialisert seg på Teslas elbiler i flere år og har observert en rekke mangler ved dem. Han ber nå svenske myndigheter om å undersøke bilprodusenten nærmere.
– Transportstyrelsen har tilsynsansvaret for våre kjøretøy, og jeg merker at det gjennomføres tilbakekallinger både i USA og Kina for alle slags sikkerhetsmangler ved kjøretøy, påpeker Grufman.
Grufman kritiserer også svenske myndigheter for å lukke øynene. Til tross for hans tidligere kritikk av Tesla, har ingen ytterligere undersøkelser blitt utført. I hvert fall ikke av Tesla.
Det danske transportstyrelsen gjennomfører en undersøkelse av Teslas opphengsarmer, men den er ennå ikke fullført.
– Våre myndigheter virker imidlertid mer eller mindre hjelpeløse når det gjelder å ta ansvar for førersikkerheten, sier han.
Denne gangen er det ifølge Grufman servostyringen som plutselig kan svikte ut av det blå. På YouTube viser han hvordan feilen kan oppstå på en Tesla Model S som har over 370.000 kilometer på klokka.
Den svenske mekanikeren mener at feilen er til stede i bilen som Tesla bygde mellom 2012 og 2015.
"Tesla Model S produsert fra 2012 til 16.09.2015 kan miste servostyringen og i noen tilfeller bremsene uten forvarsel under kjøring.
«Hvis dette skjer, vil styre- og bremseevnen bli kraftig redusert i krysset, med fare for ulykke, personskade eller død», skriver Grufman til myndighetene.
Grufman mener at Tesla ikke klarer å ta ansvar overfor kundene sine. Og han krever derfor at staten nå tar de nødvendige grep og tar merket for retten.
– Ansvarlige bilprodusenter lar det komme dithen at det svenske Trafikverket må gripe inn og ilegge sanksjoner.
– Men når ansvarskapasiteten er oppbrukt, må Transportstyrelsen gå inn og påpeke problemet med all kraft, sier Fredrik Grufman.