Ikke alt skal gå på strøm. Og nå bygger Mercedes-AMG en erstatning for merkets 4-liters V8-motor med doble turboer. Det var imidlertid ikke planen.
Mercedes forbereder en ny generasjon V8-motorer som kombinerer muskelkraften til forbrenningsmotoren med elektrifisering. Så flere hybrider kommer inn i modellutvalget.
Det er en del av en større plan om å utvide både Mercedes og AMGs modellutvalg og tilby et bredere utvalg av drivlinjer.
Faktisk vil Mercedes bygge færre elbiler for å redde virksomheten. Les mer om den avgjørelsen her .
Mercedes-AMG har også annonsert hvordan de tror fremtiden i Affalterbach bør se ut. En av de mest bemerkelsesverdige er utviklingen av en ny generasjon V8-motorer.
Den nye V8-motoren skal «elektrifiseres». Hva dette konkret innebærer er foreløpig ikke offentliggjort. Det spekuleres i om det er en plug-in hybrid eller en form for mild-hybrid system. Altså uten ledninger.
Uansett hvilken løsning som velges, er det tydelig at Mercedes-AMG ønsker å kombinere den tradisjonelle V8-motoren med en eller annen form for batteri. Målet er å lage motorer som er både kraftige og mer effektive.
Dette skriver Top Gear .
Den nåværende hybrid V8-eren, brukt i de raskeste AMG GT- og SL-modellene, kombinerer en 4,0-liters biturbomotor med en elektrisk motor og et batteri. Den yter hele 805 hestekrefter.
I tillegg til den nye V8-motoren har Mercedes-AMG også bekreftet at de jobber med «dedikerte høyytelses elektriske modeller basert på AMG.EA». AMG.EA er ytelsesavdelingens helt egen plattform. Og faktisk den første fra AMG noensinne.
Det betyr at vi kan forvente enda flere elektriske AMG-modeller i fremtiden. Selv om forbrenningsmotorer fortsatt må bygges for hånd.
Mercedes har også bekreftet at en mindre versjon av G-klassen er på vei. Tilbake i 2023 uttalte Mercedes-sjef Ola Källenius at "lille G" ville være "kompetent" og "umiddelbart gjenkjennelig som en G-klasse."
Mercedes har også gjort det klart at de vil bruke et «sammenhengende, statusorientert design» på tvers av hele modellutvalget.
Kundene vil fremover kunne velge modell og deretter velge hvilken motor som skal være i bilen. Källenius har også sagt at de mest vågale modellene er over. Fra nå av må "en Mercedes se ut som en Mercedes".
Elbilen er imidlertid ikke helt glemt. For en helelektrisk E-klasse er på vei. Det samme gjelder for den kommende CLA.
Den bilen er imidlertid også tilgjengelig med en hybridassistert 4-sylindret forbrenningsmotor fra Kina. Dette på grunn av samarbeidet som Volvos kinesiske eier Geely har med bl.a. Renault. Samarbeidet heter Horse Powertrains.
Men tilbake til Mercedes. For det er ikke bare V8-motoren som overlever. I utvalgte, men få markeder, har tyskerne tenkt å holde liv i V12-motoren i toppmodellene.
Fremtiden til Mercedes-AMG ser spennende ut. Med den nye V8-motoren og de kommende elektriske modellene er det definitivt noe for enhver smak.