Volkswagen Financial Services stenger bilportalen HeyCar i Tyskland og England. Forventningene ble ikke innfridd og kostnadene var alt for høye.
Volkswagen Financial Services (VWFS) stenger nå bilportalen HeyCar. Beslutningen berører virksomheten i Tyskland og Storbritannia. HeyCar ble lansert i 2017 som en digital plattform for bilhandel.
Plattformen skulle konkurrere med store aktører som Mobile.de og AutoScout24. Målet var å selge nye og brukte biler på nett på tvers av merker. Flere bilprodusenter var med fra starten.
Volkswagen, Mercedes og senere Renault var medeiere. Det tyske forsikringskonsernet Allianz eide også en eierandel. Men forventningene til plattformen ble ikke innfridd, ifølge VWFS.
En talsperson fra VWFS bekrefter stengingen for handelsmedier som Kfz-Betrieb og Automobilwoche . Ledelsen peker på flere årsaker til nedleggelsen. Blå. Utviklingen i forbrukernes digitale kjøpsatferd ble overvurdert.
Samtidig ble markedsføringskostnadene undervurdert. Det var også håp om større deltakelse fra bilforhandlerne. Dette skjedde ikke i tilstrekkelig grad til å gjøre plattformen bærekraftig.
Økonomiske utfordringer og eierskifte
Aksjonærene har besluttet å ikke gi ytterligere finansiering til HeyCar. Talsmannen bekreftet dette overfor Automobilwoche. Selskapet har slitt med problemer i flere år.
HeyCar var på en gang aktiv i Tyskland, Storbritannia, Spania og Frankrike. En planlagt lansering i Nederland tidlig i 2023 ble henlagt. Dette skjedde samtidig med ansettelsen av ny administrerende direktør.
I august 2023 stengte HeyCar sin virksomhet i Spania. Det var nok et tegn på problemene for bilplattformen. Mercedes-Benz solgte sin eierandel i mai 2023.
Tidligere i år, i januar 2023, annonserte HeyCar permitteringer. I juni samme år ble ytterligere ansatte permittert. Selskapets økonomi var under press.
Volkswagen lanserte selv en egen markedsplass for forhandlere i Tyskland i juli 2023. Dette skjedde blant annet fordi for få forhandlere brukte HeyCar aktivt nok.
Konkurranse og sviktende forhandlerstøtte
Den nye VW-plattformen ble utviklet i samarbeid med et konsortium av tyske Volkswagen- og Audi-partnere. Partnerne inngikk senere et samarbeid med den store bruktbilplattformen AutoScout24. Dette økte presset på HeyCar ytterligere.
Konkurransen på nettmarkedet for bilhandel er intens. Etablerte aktører som Mobile.de og AutoScout24 har en sterk posisjon i Europa. HeyCar klarte ikke å få nødvendig fotfeste.
Stengingen i Tyskland vil finne sted i løpet av mai måned. Nedstengningen i Storbritannia vil følge i løpet av de kommende månedene. Dette markerer den endelige slutten på HeyCars ambisjoner.
Vedtaket synliggjør utfordringene ved å etablere nye digitale forretningsmodeller. Spesielt i et modent marked med sterke, etablerte konkurrenter. Investeringene og tålmodigheten til eierne tok til slutt slutt.
Volkswagen er ikke den eneste som nylig har måttet forlate svært dyre digitale satsinger. Under korona-pandemien blomstret en lignende portal, men da infeksjonen avtok, kollapset forretningsmodellen. Les mer om det her .