Mercedes' svenske administrerende direktør Ola Källenius krever nå at EU slipper strengere CO2-krav fra 1. januar 2025.
Mercedes står overfor store utfordringer når EU strammer inn reglene for CO2-utslipp fra nye biler neste år.
Med de nye rammene blir det vanskelig for bilprodusentene å unngå boder som kan løpe inn i milliarder av kroner.
Reglene senker det tillatte CO2-utslippet fra 116 gram pr kilometer til 93,6 gram, og mange bilmerker vil ikke klare kravene på grunn av fall i etterspørselen etter elbiler.
Den tyske bilprodusenten Mercedes kan være blant de hardest rammede. Salget av elbiler har gått ned, og det gjør det vanskelig for selskapet å møte de strengere miljøregelverket. Flere bilprodusenter, inkludert Renault, Volkswagen og BMW, har allerede påpekt problemet og oppfordret til en ny vurdering av de kommende CO2-målene.
Mercedes' administrerende direktør, Ola Källenius, har nå også kommentert utsiktene for milliardbodene.
LES OGSÅ: Tysk minister krever strenge krav til bilmerker fjernet
Han ønsker at det skal holdes en debatt om hvordan reguleringen håndteres i Europa. I et intervju med den tyske avisen Handelsblatt sa han:
– Vi må snakke om CO2-regulering i Europa. EU-kommisjonens sko var for optimistiske, noe som nå er åpenbart.
Källenius understreker at det er nødvendig med en realistisk tilnærming, da elbiler foreløpig ikke selger i den grad som bilfabrikkene hadde sett for seg.
Ifølge ham er interessen fra kundene rett og slett for lav til at målene kan nås med dagens teknologi og markedssituasjon.
For å bidra til å stimulere salget av elbiler har tyske politikere foreslått nye økonomiske insentiver.
Det skal blant annet innføres en skrotpremie tilsvarende 46.000 SEK for de som kjøper ny elbil. Mens de som velger brukt elbil kan få inntil 23.670 kroner i tilskudd.
Med denne formen for støtte håper den tyske regjeringen å kunne hjelpe bilindustrien med å møte de nye kravene. Men regjeringen har også understreket at det er grenser for hvor mye man ønsker å blande seg i private selskapers anliggender.
Til tross for disse insentivene frykter flere bilprodusenter fortsatt at de kommende reglene kan føre til betydelige opphør.
Dersom salget av elbiler ikke tar fart, vil flere selskaper, deriblant Mercedes, ha vanskelig for å klare seg innenfor de nye rammene for CO2-utslipp. Det betyr at de risikerer å måtte betale store summer til EU i form av bøter, noe som vil legge ytterligere press på bilprodusentenes allerede anstrengte økonomi.
Saken diskuteres på et biltoppmøte i Berlin, hvor de tyske bilmerkene, inkludert Mercedes, møtes med politikere for å diskutere situasjonen.
Her skal de blant annet se på mulige løsninger for å unngå de omfattende stallene som kan ramme flere bilprodusenter dersom EUs nye CO2-krav opprettholdes. Og det er indikasjoner på det. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!