Det finnes bare 275 eksemplarer av hyperbilen Mercedes-AMG One. Eller rettere sagt; det fantes. For nรฅ har enda en omkommet i et flammehav.
Noe sรฅ sjeldent som en Mercedes-AMG One har nok en gang falt i flammer.
Den dyre hyperbilen, med en avansert Formel 1-motor og en pris pรฅ 20 millioner danske kroner, er nรฅ ytterligere redusert i antall.
Det er et trist syn for bilentusiaster og et stort tap for eieren, ettersom den er uerstattelig pรฅ alle mรฅter. Mercedes bygger ikke lenger biler.
Pรฅ den annen side vil denne bilen aldri bli glemt. Fordi videoer av den brennende Mercedes-AMG One sprer seg raskt pรฅ sosiale medier.
Videoen viser tydelig hvordan bilen er oppslukt av meterhรธye flammer. Og selv om brannmannskapene kom til stedet, var det ingenting de kunne gjรธre. Verken for bilen eller eieren.
Den uheldige bilen var spesifisert i en dyp grรธnn nyanse, kjent som Emerald Green Metallic.
Interiรธret var trukket med elegant beige skinn. Etter at brannen var slukket, gjenstรฅr dessverre bare et trist metallvrak. Restene av brent karbonfiber er dekket med brannhemmende skum.
Produksjonen av Mercedes-AMG One var strengt begrenset. Kun 275 eksemplarer ble opprinnelig bygget og levert til kunder. Hver kjรธper ble personlig hรฅndplukket av Mercedes-Benz. Blant dem var merkets tidligere Formel 1-verdensmester Nico Rosberg.
De utvalgte eierne fikk ogsรฅ spesialiserte kjรธretimer fรธr de ble sluppet lรธs i bilene.
Rosberg trengte knapt opplรฆringen. Men for nesten alle andre burde instruksjonene fra Mercedes ha sรธrget for at de kunne hรฅndtere bilens ekstreme krefter pรฅ en trygg mรฅte.
Mercedes-AMG One: Formel 1-teknologi leverer 1000 hester
Dette gjรธr den til en av verdens dyreste serieproduserte biler. Den hรธye prisen gjenspeiler den avanserte teknologien og eksklusiviteten. Mercedes-AMG One er langt fra en vanlig sportsbil.
Bilens drivlinje er designet for รฅ bringe ren Formel 1-teknologi til offentlige veier, og er usedvanlig kompleks og unik. Kjernen er en 1,6-liters turboladet V6-motor.
En direkte avledning av Mercedes' erfaring fra Formel 1-racing. Motoren alene er et teknologisk vidunder. Den suppleres av ikke fรฆrre enn fire elektriske motorer.
To av elmotorene driver forhjulene og muliggjรธr dreiemomentvektorering. En tredje elmotor er koblet direkte til forbrenningsmotorens veivaksel. Den fjerde elmotoren er integrert i turboladeren for รฅ eliminere turboforsinkelse.
Til sammen leverer den kombinerte drivlinjen en systemeffekt pรฅ over 1000 hestekrefter.
Det er nok til รฅ akselerere hyperbilen fra 0 til 100 kilometer i timen pรฅ under tre sekunder. Den offisielle toppfarten overstiger 350 kilometer i timen.
Dette er ikke fรธrste gang en AMG One har brent.
Den utbrente AMG One i den karakteristiske grรธnnfargen vil aldri oppleve de hastighetene.
Flammene beseglet dens skjebne. Det er en pรฅminnelse om bilens enorme potensial.
Dessverre er dette ikke fรธrste gang en Mercedes-AMG One har tatt fyr. For omtrent to รฅr siden opplevde en eier i England en lignende hendelse. Pรฅ den tiden gikk en annen av de sjeldne bilene tapt i flammene.
Med den siste brannen er det totale antallet eksisterende Mercedes-AMG One-biler nรฅ ytterligere redusert.
Av de originale 275 er det nรฅ bare 273 biler igjen pรฅ verdensbasis. Hver brann gjรธr bilen enda mer ettertraktet blant samlere. Dessverre virker det som en god ting.
Dessverre er dette tilfellet for et stort antall av verdens mest eksklusive biler. Flere er ikke bare skjulte museumsgjenstander. De har endt opp som ofre for massive flammer.
Dette gjelder blant annet flere av de eneste 1311 Ferrari F40-ene som ble bygget mellom 1987 og 1989.