Den 25 år gamle Mick Schumacher, som ble sparket ut av Haas-garasjen for to år siden, har valgt å kansellere kontrakten som Mercedes sin reservesjåfør.
Mick Schumacher har valgt å si opp kontrakten som reservesjåfør for Mercedes sitt Formel 1-lag. Etter to år i rollen melder begge parter at samarbeidet nå avsluttes.
Schumacher ble med Mercedes etter at han mistet plassen i Haas til Nico Hülkenberg. Men tiden som reservekor for det tyske laget er nå over.
Schumacher har offisielt delt oppgavene som reserve- og simulatorkor med danske Frederik Vesti, men i praksis har Vesti vært det primære simulatorkoret.
Schumacher har i stedet satset på å reise rundt med Mercedes-teamet og sportsbilprogrammet på Alpine. Et lag som vil trekke seg fra selve Formel 1 etter 2025.
Mercedes-teamsjef Toto Wolff har gjentatte ganger rost Schumacher og pekt på tyskerens potensial. Men avgjørelsen om det fremtidige koret falt i stedet på den unge Kimi Antonelli.
LES OGSÅ: Toyota GR Supra A90 Final Edition er den siste Supra noensinne
Den 18 år gamle italieneren ble valgt som en del av lagets strategi for å fremme nye talenter. Noe som også betyr at verken Schumacher eller Vesti ble prioritert som førstevalg.
Til tross for slutten av samarbeidet med Mercedes, fortsetter Mick Schumacher sin karriere innen motorsport. Neste sesong skal han løpe utholdenhetsløpet for alpint, slik han har gjort tidligere. Avtalen mellom Schumacher og Mercedes er sagt opp etter gjensidig forståelse, heter det.
Mattia Binotto, leder for Sauber-Audi, har tidligere uttalt seg om lignende valg av unge talenter innen motorsport, og kommenterer trenden med en bemerkning som i manges øyne sier mye om Mercedes sin avgjørelse: «Du kan spørre Toto hvorfor han valgte Kimi og ikke Mick."
I en offisiell uttalelse uttrykte Toto Wolff takknemlighet for Schumachers innsats og ønsket ham lykke til i fremtidige utfordringer. Kort tid etter annonserte Alpine og Schumacher at samarbeidet i sportsbilserien vil fortsette. Blant annet i den europeiske Le Mans-serien.