9. mai, 2025

Miljøaktivister: Folk i «store» biler bør straffes hardt

Like over på den andre siden av Øresund har en gruppe miljøaktivister fått nok. Det virker som om folk i «store» biler rett og slett betaler for lite i skatt.

Nye tall viser at nye biler har gått opp i gjennomsnitt 370 kilo siden 2007. Dette får organisasjonen Gronne Mobilister til å slå alarm og kreve at sjåfører straffes.

Ifølge tall fra den svenske regjeringen veide nyregistrerte biler i Sverige i 2024 i gjennomsnitt nesten to tonn. Den økte vekten bekymrer Grønne Mobilister.

De peker på at tyngre Volvo- og Polestar-biler fører til større forbruk av jordens ressurser.

Samtidig slipper de ut mer. I tillegg slippes det ut flere partikler fra dekk og veier på grunn av den økte vekten.

Per Östborn fra Gröna Mobilister mener at bilmerker også slipper unna med å bare fortelle halvsannheter.

«Bilmerker sier ofte at de bare lager bilene kundene vil ha.»

– Det er bare halve sannheten. Bilmerker ønsker å selge oppblåste SUV-er fordi de gir en større fortjenestemargin.

– De former kundenes ønsker med markedsføringen sin.

Avgifter på bilvekt og parkering

Av samme grunn foreslår Grønne Mobilister at sjåfører bør tvinges til å betale mer bare for å eie en bil. Mer spesifikt ønsker aktivistgruppen at sjåfører skal betale etter hvor mye bilene deres veier.

I tillegg mener de at større biler burde betale mer bare for å parkere. Organisasjonen viser til en studie fra London School of Hygiene & Tropical Medicine.

Studien viser at antallet fotgjengere og syklister som omkommer i trafikkulykker ville gått betydelig ned dersom det var færre biler.

Nedgangen ville være åtte prosent i Europa og 17 prosent i USA dersom alle SUV-er ble erstattet av vanlige personbiler.

Studien peker også på økt risiko for barn i trafikken. Et barn har 82 prosent høyere risiko for å dø hvis de blir påkjørt av en SUV i stedet for en vanlig personbil.

Lovgivning er nødvendig, skriker aktivister

Styrelederen i Gronne Mobilister, Jesper Johansson, er tydelig i sitt standpunkt.

– Alle har lenge vært klar over problemet med at bilene våre blir større og tyngre, men trenden fortsetter likevel.

– Vi ser ingen annen utvei enn å bryte dødsspiralen med lovgivning.

Organisasjonen mener at politiske tiltak er nødvendige for å snu trenden. Her hjemme er det også noe som tyder på at i hvert fall regjeringen vil gå i retning av de svenske aktivistene.

Regjeringen vil avskaffe registreringsavgiften. Men det burde rett og slett ikke gjelde alle biler. Danskene må tvinges inn i én bestemt type bil. Les mer om det her .

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Italiensk politi saksøker Alfa Romeo for dårlige biler

Det italienske politiet er grundig lei av å kjøre...

Krise hos Volvo – salget av elbiler kollapser med 32 %

Satsingen på elbiler er ikke så populær som Volvo...

Elbilforeningen tatt på alvor – snakk om at Tesla er trukket tilbake

For andre gang på noen måneder har nordmennene vært...

Bilmerke i krise permitterer halvparten av sine ansatte

Ved batterifabrikken Novo Energy i Gøteborg, som Volvo overtok...

Regjeringen vil forby flere sjåfører å kjøre.

Du skal ikke kunne kjøre bil i Danmark når...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Tesla vil nå ta betalt for gratisfunksjoner

Tesla hadde lovet Cybertruck-kunder at de ville få såkalt Autosteer uten kostnad. Men det skjer uansett ikke. En rekkeviddeforlenger er også skrotet. Tesla Cybertruck...

Ydmykende Tesla – Ferrari tjener over 2 millioner per ansatt

Med et nettoresultat per ansatt på 2 millioner kroner i 2024 leder Ferrari bilindustrien. Det overgår Toyota betydelig og ydmyker Tesla fullstendig. Ferrari har...

Rammer USA – bilmerke permitterer 5 prosent av alle ansatte

Ved fabrikken i Charleston i Sør-Carolina permitterer Volvo nå fem prosent av sine ansatte. Ledelsen skylder på tariffer Volvo har besluttet å permittere fem...

Krise hos Volvo – salget av elbiler kollapser med 32 %

Satsingen på elbiler er ikke så populær som Volvo hadde trodd. Nå må bilmerket leve med at salget har stupt med 32 prosent. Geely-eide...

Nye tall: Europas strømnett kan ikke håndtere elbiler

En ny rapport fra de europeiske bilmerkenes fellesorgan AECA slår fast at Europas strømnett står i veien for spredningen av elbiler. Kapasiteten er truet,...

Dansk selskap: Så billig kan syntetisk bensin være

Det handler om subsidier. Men om 10 til 15 år vil e-drivstoff kunne bære seg selv, tror Gorm Ellegaard, som jobber med syntetisk bensin...

Bilgigant på knærne dropper fabrikk for 6,8 milliarder

Etter en brutt Honda-avtale og økonomisk motvind ser Nissan seg tvunget til å stanse en ny batterifabrikk verdt 6,82 milliarder kroner i Japan. Nissan...

Regjeringen vil forby flere sjåfører å kjøre.

Du skal ikke kunne kjøre bil i Danmark når du er utlending som oppholder seg ulovlig i landet, sier innvandrings- og integreringsminister Kaare Dybvad...

Teddybjørn koster lastebilsjåfør en bot på 1000 kroner

En bamse i frontruten var nok til at politiet ga en lastebilsjåfør fra Fyn en bot på 1000 kroner. Saken er imidlertid først nå...

Ferraris forste elbil er forsinket

Ferraris lenge etterlengtede elbil er ikke så langt på vei at Maranello-merket kan løfte på sløret i år, sier sjefen. Ferraris første elbil er...

Italiensk politi saksøker Alfa Romeo for dårlige biler

Det italienske politiet er grundig lei av å kjøre rundt i elendige Alfa Romeo Tonales. Så sliten, faktisk, at det nå har endt i...

Hver femte danske ignorerer den samme typen skader på biler

En ny studie indikerer at hver femte danske sjåfør ignorerer steinsprut i bilens frontrute. Det er farlig, sier forsikringsselskapet Steinsprut er irriterende. Men en...