1. november, 2024

Mini presenterer en splitter ny pocketracer på strøm – med det morsomme etternavnet Aceman

Mini har nettopp sendt ut en pressemelding hvor den kommende Mini Aceman presenteres. Den er på veiene frem til oktober. Les mer nedenfor.

Den nye MINI Aceman ligger mellom den helt nye MINI Cooper og MINI Countryman når det gjelder størrelse og fullfører dermed den elektriske MINI-familien. MINI Aceman er kun tilgjengelig med elektrisk drivverk. Ved lansering i høst vil to modeller være tilgjengelige:

  • MINI Aceman E : 184 hk, rekkevidde 298-310 km, forbruk 14,1-14,7 kWh/100 km, 0-100 km/t på 7,9 sek., toppfart 160 km/t, batteristørrelse 42,5 kWh, AC-lading 11 kW, DC-lading 75 kW.
  • MINI Aceman SE : 218 hk, rekkevidde 382-406 km, forbruk 13,9-14,8 kWh/100 km, 0-100 km/t på 7,1 sek., toppfart 170 km/t, batteristørrelse 54,2 kWh, AC-lading 11 kW, DC-lading 95 kW.

Når MINI- navigasjonen er aktivert, vil høyspentbatteriet nå den ideelle temperaturen for mest mulig effektiv lading. Dette reduserer ladetiden, spesielt i kalde utetemperaturer. Lading for begge modellene skjer fra 10 til 80 prosent på i underkant av 30 minutter.

Skal ladetiden på veien utnyttes optimalt, kan det gjøres med den nye AirConsole-appen, som tilbyr spilling i bilen for alle passasjerer som bruker brukerens smarttelefon.

Mini presenterer en splitter ny pocketracer på strøm - med det morsomme etternavnet Aceman
Kreditt: Mini

Kreativ bruk av plass – omtolket
Helt siden Sir Alec Issigonis tegnet de første linjene for en MINI på slutten av 1950-tallet, har konseptet alltid handlet om kompakte ytre mål og smart bruk av plass i kupeen. Den nye MINI Aceman er intet unntak. Bilen er en moderne tolkning av den klassiske MINI og gir med sin lengde på drøye fire meter plass til fem passasjerer. MINI Acemans helelektriske drivlinje tilbyr en ny opplevelse av den klassiske MINI gokart-følelsen.

Den sporty crossoveren måler 4,07 meter i lengden, 1,75 meter i bredden og 1,50 meter i høyden og plasserer seg dermed mellom MINI Cooper og MINI Countryman størrelsesmessig.

Den strømlinjeformede fronten, de korte overhengene og det funksjonelle "to-boksdesignet" understreker MINIs karakteristikk av "Clever Use of Space".

Bagasjeromskapasiteten er på 300 liter og kan utvides opp til 1005 liter etter behov via den sammenleggbare 60:40 bakseteryggen.

Den nye Trailer Assistant hjelper til ved manøvrering av tilhenger og gir råd om nødvendig rattvinkel ved rygging med tilhenger. Hvis parkeringsplassen er ekstra smal, lar den valgfrie Parking Assistant Pro deg parkere bilen ved hjelp av en smarttelefon.

Mini presenterer en splitter ny pocketracer på strøm - med det morsomme etternavnet Aceman
Kreditt: Mini

Ny designstil – "karismatisk enkelhet"
Hele den nye MINI-familien har en tydelig, redusert design, som gir de ulike modellene spesielle og moderne egenskaper.

Dette er spesielt tydelig i kabinen, som minner om de originale MINI-ene med den sentrale OLED-skjermen med en diameter på 24 cm. Med MINI Operating System 9 kan alle korfunksjoner betjenes intuitivt ved å trykke eller snakke. MINI Interaction Unit betjenes på samme måte som en smarttelefon.

Overflaten på instrumentpanelet er dekket med et strikket materiale, hvor den nedre fargen skinner gjennom overdelen og gir skarpe fremhevede fargekontraster. Den vedlikeholdsvennlige strukturen som strekker seg til dordekselet er laget av resirkulert polyester.

Mini presenterer en splitter ny pocketracer på strøm - med det morsomme etternavnet Aceman
Kreditt: Mini

Fronten inneholder en ny tolkning av de typiske designelementene som de uttrykksfulle frontlyktene og den karakteristiske grillen, som strekker seg helt ned til støtfangeren. De vinklede LED-lyktene har tre ulike innstillinger, noe som understreker det iøynefallende utseendet.

De spesialdesignede hjulbuene er unike for MINI Aceman og sammen med det mattsvarte karosseriet, som fortsetter inn i dørområdet, gir de et ekstra sporty utseende.

Den aerodynamiske bakruten, takspoileren og de vertikale Matrix-baklysene med tre karakteristiske grafikk understreker alle den brede og atletiske bakenden.

MINI Aceman er tilgjengelig i fire forskjellige trim: Essential, Classic, Favored og JCW. De aerodynamiske hjulene er tilgjengelige i størrelser fra 17 til 19 tommer.

Hei MINI
For første gang er stemmestyring tilgjengelig i en MINI, som aktiveres ved ganske enkelt å si «Hei MINI». Stemmekontrollen visualiseres på OLED-skjermen med animasjon av grafiske elementer, typografi og en avatar. Navigasjonssystemet, telefonen, underholdningen og utvalgte bilfunksjoner styres enkelt ved hjelp av stemmestyringen (engelsk).

Lansering og prissetting
MINI Aceman har en dansk lansering i oktober. Priser vil bli tilgjengelig senere i år.

Mini presenterer en splitter ny pocketracer på strøm - med det morsomme etternavnet Aceman
Kreditt: Mini

Latest

Don't miss

Antall elbiler i Danmark satte rekord i oktober

Det har aldri vært flere elbiler i Danmark enn...

Berømte Porsche vil ikke eksistere om tre år, sier sjefen

Den ville kunne leve evig hvis ikke lovverket kom...

Er Teslaen din berørt? Dette utstyret på 58 000 DKK fungerer ikke

Tesla kan bli tvunget til å returnere penger eller...

Suzuki må betale Volvo for å unngå gigantisk bot

Suzuki har inngått en avtale med svensk-kinesiske Volvo. Avtalen...

Tesla Model S mister 67 prosent av verdien på 2 år

Teslas toppmodell, Model S Plaid, er blant elbilene som...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Nye tall: Elbiler i EU henger etter alle andre

Mens elbiler på globalt nivå gjør en viss fremgang, opplever salget av biltypen for tiden tilbakeslag, skriver konsulentselskapet i en ny rapport. Mens elektrifiserte...

Teslas nyeste funksjon for alle biler kalles ran

Tesla-eiere som allerede har tatt i bruk bilmerkets nye funksjon er ikke i tvil om at bilmerket visste nøyaktig hva de gjorde da «rane»...

Haas bekrefter: Kevin Magnussen er syk!

Først Aston Martins Fernando Alonso. Og nå bekrefter Haas at også Kevin Magnussen har lagt seg med sykdom. Oliver Bearmann tar over danskens løp....

Politiet beslaglegger Lamborghini: «Det er bryllupsdagen min»

En brudgom måtte finne en annen måte å komme seg til sitt eget bryllup på. Politiet i England har beslaglagt Lamborghinien han ellers kjørte....

Mercedes har vært forlatt i 12 år: Ingen vet hvorfor

I Yorkshire, England, har en Mercedes W124 blitt forlatt i minst 12 år. Bilens forfall er flittig dokumentert på Google Maps. Nå har bilen...

EU tvinger alle sjåfører til å følge den danske skiltregelen

I Danmark har bilistene kunnet laste ned det digitale veikartet på telefonene de siste fire årene. Nå må det samme skje i alle andre...

Bilgiganten ble tvunget til å legge ned enda en fabrikk

Verdens fjerde største bilkonsern Stellantis er nå tvunget til å stoppe produksjonen ved enda en fabrikk fordi salget ikke kan henge med. Stellantis er...

Politiet har tatt et korkort fra enda en kjendis

I en ny bok avslører TV-baronessen, Caroline Flemming, som tidligere hadde kjæreste med fotballspilleren Nicklas Bendtner, at politiet har tatt korkortet hennes. Caroline Fleming,...

Xiaomis Nürburgring-tid er en bløff, sier Misha Charoudin

Den kjente YouTuberen Misha Charoudin er ikke i tvil om at kinesiske Xiaomi har jukset seg til runderekorden rundt Nürburgring. Bilmerket snakker ikke sant,...

Berømte Porsche vil ikke eksistere om tre år, sier sjefen

Den ville kunne leve evig hvis ikke lovverket kom i veien, sier lederen for Porsches GT-avdeling, Andreas Preuninger. Men GT-bilene slipper ikke turbotrykk. Porsche...

Antall elbiler i Danmark satte rekord i oktober

Det har aldri vært flere elbiler i Danmark enn tilfellet var ved nyregistreringer i oktober måned. 60 prosent av nye biler går på strøm....

Slik vil Volkswagen unngå fabrikkstenginger i Tyskland

Mens sjefen for det hele får 72 millioner kroner i året, ønsker Volkswagen at de menige ansatte skal få kuttet lønnen med ti prosent...