Tesla har droppet den tradisjonelle indikatorspaken i bytte mot knapper på rattet. Nå har imidlertid et selskap utviklet en løsning som endrer det… igjen.
Det vakte ramaskrik i bilindustrien og blant noen sjåfører da Tesla droppet blinklysstangen for å erstatte den med knapper.
Men der Tesla nekter å skru den gamle lossingen inn i bilene igjen, er det andre som ser muligheter. Dette gjelder blant annet menneskene bak Enhance.
Se her, de har utviklet den fysiske stengelbryteren som Tesla droppet i forbindelse med lanseringen av dagens Model 3. Tidligere denne måneden kunne det amerikanske selskapet løfte lokket på utgivelsen.
En løsning de har jobbet i fem måneder for å faktisk få til å se ut som noe Tesla kunne ha utstyrt Model 3 med fra fabrikken. Det er foreløpig ikke kjent om Enhance også er på vei med blinklysstilk til Cybertruck, Model S, Y og X. Men det kan hende de blir forbikjørt om ikke lenge.
LES OGSÅ: Thomas vil endre galskapsloven – «Gi kausjon etter bilens verdi»
Euro NCAP har varslet et nytt regelverk, og her vil det være umulig å score maksimalt antall stjerner dersom bilprodusentene ikke har vanlige stengler på siden av rattet for blinklysene. Les mer om de kommende kravene her .
Noe annet er skjermer i moderne biler. De er – etter Tesla-forbindelsen – helst gigantiske. Men flere av aktørene i bilbransjen tror at også dette vil forsvinne.
Hos BMW tror man for eksempel at lovverket vil nå det punktet hvor den største av skjermene faktisk blir forbudt å montere på splitter nye biler.
Noe helt tredje er om EU faktisk mener det med forbudet mot forbrenningsmotoren, som foreløpig skal bli en realitet i 2035. Det tror ikke Pieter Nota, som inntil desember i fjor satt i BMWs styre.
– En ny EU-kommisjon vil, mistenker jeg i hvert fall, ta stilling til en utsettelse eller justering av forbudet senest i 2026. Det er bare uunngåelig, tror jeg, sier Nota.