Det er nok av kinesiske elbiler. Men også de eldre og mer etablerte av denne typen synes det er vanskelig å få tak i bilistene, og nå faller salget.
Her hjemme er det langt mellom de kuhungrige sjåførene og de kinesiske merkene. I realiteten er det kun kinesisk Volvo som virkelig har tak i danskene.
Men bildet er ikke veldig annerledes i resten av Vest-Europa. Her kunne de kinesiske merkene notere seg en nedgang på 0,1 prosent fra 3 til 2,9 prosent av markedet for nye biler.
Dette er skrevet av Automobilwoche .
Tallet er et uttrykk for hvordan de kinesiske elbilene har solgt i de vesteuropeiske landene de første tertialet av 2024.
LES OGSÅ: 20-åring frikjent for hensynsløs kjøring i kjempedyr Audi
Men det er ikke mye som tyder på at de kinesiske elbilene vil få fart resten av året. Hos Polestar, som har opplevd en salgsnedgang i Danmark, sliter de med en aksjekurs som har nådd nær kollaps.
Og Volvo har alvorlige problemer med sensorer som er så irriterende i nye biler at eiere føler seg tvunget til å lure systemene. Les mer om det her .
Ser man på salgstallene til Volvo i Danmark er det langt under de andre kinesiske merkene. Det nest best plasserte kinesiske merket i serien er BYD.
Merket, som ifølge en tysk undersøkelse har mottatt flere milliarder danske kroner i ulovlig støtte fra den kinesiske staten, har lykkes med å få 714 biler inn på danske veier i løpet av årets første 4 måneder.
Av disse er en god del biler registrert til offentlig sektor, da BYD har vunnet flere anbudsrunder på leveranser av biler til hjemmesykepleien. Noe merket imidlertid mener er uttrykk for et blått stempel. Les mer om det her .
Les flere nyheter fra og om bilbransjen her!