Som bilmerke eksisterer ikke Saab lenger. Men det er fortsatt millioner av Saab-modeller på veien. Derfor startes produksjonen av reservedeler på nytt i merkevarens hjemby Trollhättan.
I disse dager er det nøyaktig 10 år siden den siste bilen med Saab-logo noen gang forlot samlebåndet på Stallbacka-fabrikken.
Den bilen ble også kjøpt av danske Claus Spanggaard. Han betalte vel 325.000 danske kroner for bilen – en 9-3 Turbo. Les mer om det her.
Men fordi Claus ikke er den eneste Saab-eieren som fortsatt ruller rundt på veiene – faktisk er det anslått at opptil én million Saab-er fortsatt er i bruk – settes produksjonen i gang på nytt.
Det sier selskapet Techroi i et intervju til Sveriges Radio P4 Väst. I en pressemelding deler Saabklubben Reservdelar AB sin glede over nyheten.
LES OGSÅ: Seer dømt for å ta imot bestikkelser
Det begynner å bli lite reservedeler, spesielt for de nyere Saab-modellene. Noen av dem kan ikke repareres i det hele tatt.
– Da produksjonen opphørte i 2012 (forkortelse for den originale Saab Automobile lagt ned, red.), var det reservedeler igjen. Nå er du i ferd med å lobbe Tor.
– Noen av de nyere bilene som er kollisjonsskadet lar seg ikke reparere, så det er for eksempel ingen platedeler, sier Göran Fredriksson, kommunikasjonssjef i svenske Saabklubben Reservdelar AB.
Produksjonen foregår også i – for Saab-folk – kjente omgivelser. De nye reservedelene produseres i Saabs gamle prototypehaller.
Og det er ikke de siste Saab-nyhetene denne gangen. Den siste gjenværende Saaben på fire hjul skal ikke bygges på den gamle fabrikken. Les mer om det her .
Mye apropos reservedeler er den slags store forretninger. Og ikke bare slik at Saab-fans kan holde bilene sine i gang. BMW produserer for eksempel fortsatt helt nye deler til biler som ble utgått for snart 25 år siden. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!