Kia måtte trekke tilbake sin hån mot Tesla. Men det har ikke stoppet konkurrentene fra å gjøre det samme. Nå er det den danske Xpeng-importøren sin tur.
Y Merk.
Det kan åpenbart være ungdommelig slang. Men i virkeligheten er det et slag i trynet til Tesla fra den danske Xpeng-importøren.
Meldingen kommer fra en annonse som Xpeng nettopp har lagt ut på Facebook. Kunngjøringen kommer etter at alt fra Polestar til Kia har forsøkt å ta sin del av Teslas markedsandel.
Tesla er i en situasjon der kundene deres forsvinner som dugg for solen. Det går heller ikke spesielt bra på bruktmarkedet.
Nye tall viser at prisene på brukte Tesla-modeller bare går én vei – nedover. Og i et rasende tempo, etter at Elon Musk har knyttet bånd til Det hvite hus og USAs president Trump.
Mens både Tesla selv og sjåfører har problemer med å kvitte seg med nye og brukte biler, faller ikke all kritikk av Tesla på lik linje.
For eksempel måtte Kia i Norge trekke tilbake en hel annonsekampanje som nådde Tesla. Det sørkoreanske merket ba deretter om unnskyldning for oppførselen sin. Les mer om.
Tilbake på Xpeng er "svinet" noe mer subtilt. Det er likevel ingen tvil om det når merket annonserer sitt eget alternativ til en Model Y – kalt G6.
Selv om det kinesiske merket ikke nevner noe om pris eller Tesla direkte, er det ikke det første i en bølge rettet mot Tesla.
Polestar i USA er for eksempel så opptatt av Tesla-eiere at de er villige til å betale dem opptil 140.000 kroner bare for å bytte til en annen bil.
BMW liker heller ikke å gni salt i såret. Det er BMW i Canada, som har brukt et helt spesifikt slagord i annonser på sosiale medier som Instagram samt på selskapets egen nettside.
Her promoteres BMW i4, en bilmodell som nylig mottok en pris som årets elbil i Canada, med ordene: «Tested, not protested».