I hovedstaden Oslo vil politikerne ha lov til å forby alle fossilbiler fra sentrum allerede i 2027.
Fossile biler kan bli forbudt i Oslos indre by fra 2027. Det ønsker i hvert fall politikerne i Norges hovedstad.
Bystyret i Oslo jobber med å innføre nullutslippssoner for næringstransport i byen. Det betyr at kun kjøretøy som går på strøm får adgang.
Bystyret har bedt den norske regjeringen om å få nødvendige fullmakter til å innføre forbudet så snart som mulig.
Det melder nyhetsbyrået NBT .
Oslo har lenge jobbet for å forby fossildrevne kjøretøy, men har manglet støtte fra regjeringen. Nå ser det ut til at regjeringen er mer åpen for å gi byer flere muligheter for å redusere utslipp og forbedre luftkvaliteten.
– Det viktigste for oss nå er å få på plass nullutslippssonen for gods og næringstransport. Det er de som bidrar til de store utslippene, og det er der utskiftingen av kjøretøyparken går for sakte, sier miljø- og samferdselsbyråd Marit Kristine Vea (V).
Hun understreker at det er behov for en klar dato for når forbudet trer i kraft.
– Vi trenger en date. Godstransport er den største kilden til utslipp, og vi må få fart på overgangen fra diesel- og bensinbiler til elbiler, sier Vea.
Allerede i 2023 ble det gjennomført en utredning av fossilfri sone i Oslo under det rødgrønne byrådet. Den gang foreslo Miljøstyrelsen at kjøretøyer med fossilt brensel skulle forbys innenfor Ring 2. Dette skulle starte med varebiler og lastebiler i 2025 og deretter gjelde for personbiler senest i 2027.
Nå kommer det et forslag fra Vea om at en forbudssone i indre by kan bli en realitet i 2027 eller 2028. Hun understreker imidlertid at næringslivet må ha tid til å forberede seg på et slikt forbud.
Ifølge Vea er forbud mot fossildrevne personbiler ikke lenger aktuelt. Hun mener det er viktigere å satse på næringstransport, da det står for en stor del av de totale utslippene i byen.
– Fossildrevne varebiler kan bli forbudt i Oslos indre by allerede i 2027 eller 2028, sier samferdselsbyråden.
Det er fortsatt ukjent hvordan et eventuelt forbud vil bli håndhevet og hvilke konsekvenser det vil få for selskapene og enkeltpersoner som berøres av det.
Det er også uklart om et forbud i Oslo vil ha betydning for andre byer i Norge eller i utlandet. Her hjemme har regjeringen varslet et lovforslag som vil gjøre det vanskeligere for kommunene å jakte på sjåfører. Les mer om det her .