12. februar, 2025

Norges hovedstad forbyr fossilbiler innen 2027

I hovedstaden Oslo vil politikerne ha lov til å forby alle fossilbiler fra sentrum allerede i 2027.

Fossile biler kan bli forbudt i Oslos indre by fra 2027. Det ønsker i hvert fall politikerne i Norges hovedstad.

Bystyret i Oslo jobber med å innføre nullutslippssoner for næringstransport i byen. Det betyr at kun kjøretøy som går på strøm får adgang.

Bystyret har bedt den norske regjeringen om å få nødvendige fullmakter til å innføre forbudet så snart som mulig.

Det melder nyhetsbyrået NBT .

Oslo har lenge jobbet for å forby fossildrevne kjøretøy, men har manglet støtte fra regjeringen. Nå ser det ut til at regjeringen er mer åpen for å gi byer flere muligheter for å redusere utslipp og forbedre luftkvaliteten.

– Det viktigste for oss nå er å få på plass nullutslippssonen for gods og næringstransport. Det er de som bidrar til de store utslippene, og det er der utskiftingen av kjøretøyparken går for sakte, sier miljø- og samferdselsbyråd Marit Kristine Vea (V).

Hun understreker at det er behov for en klar dato for når forbudet trer i kraft.

– Vi trenger en date. Godstransport er den største kilden til utslipp, og vi må få fart på overgangen fra diesel- og bensinbiler til elbiler, sier Vea.

Allerede i 2023 ble det gjennomført en utredning av fossilfri sone i Oslo under det rødgrønne byrådet. Den gang foreslo Miljøstyrelsen at kjøretøyer med fossilt brensel skulle forbys innenfor Ring 2. Dette skulle starte med varebiler og lastebiler i 2025 og deretter gjelde for personbiler senest i 2027.

Nå kommer det et forslag fra Vea om at en forbudssone i indre by kan bli en realitet i 2027 eller 2028. Hun understreker imidlertid at næringslivet må ha tid til å forberede seg på et slikt forbud.

Ifølge Vea er forbud mot fossildrevne personbiler ikke lenger aktuelt. Hun mener det er viktigere å satse på næringstransport, da det står for en stor del av de totale utslippene i byen.

– Fossildrevne varebiler kan bli forbudt i Oslos indre by allerede i 2027 eller 2028, sier samferdselsbyråden.

Det er fortsatt ukjent hvordan et eventuelt forbud vil bli håndhevet og hvilke konsekvenser det vil få for selskapene og enkeltpersoner som berøres av det.

Det er også uklart om et forbud i Oslo vil ha betydning for andre byer i Norge eller i utlandet. Her hjemme har regjeringen varslet et lovforslag som vil gjøre det vanskeligere for kommunene å jakte på sjåfører. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

BMW lover: V8-motoren er kommet for å bli

Verken BMWs berømte straight-sekser eller V8-motoren kommer noe sted....

Media: Nissan ønsker å slå seg sammen med iPhone-produsenten

Nyhetsbyrået Reuters skrev denne uken at Nissan prøver å...

5,5 millioner elbiler vil få revolusjonerende bremser

Sjåførene er allerede kjent med rattavlastningen i moderne biler....

Desperat kinesisk merkevare senker prisen med 200.000 kroner

Her hjemme har ikke Seres blitt sett. Men i...

Ford vil bygge elbiler med bensinmotorer

Vi har ICE, BEV PHEV, HEV og nå også...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

BMW: 4 sylindre er rett og slett ikke godt nok i en M3

I motsetning til Mercedes-AMG, insisterer BMWs M-divisjon på at 4 sylindre bare ikke er bra nok. Det gjør heller ikke C63-konkurrenten M3. Mens den...

Retro-Revyen 2025: Årets ultimate bok for klassiske entusiaster

Er du gal etter klassiske biler, muskuløse motorer og en god dose bilnostalgi? Da er det gode nyheter fra Retro-Revyen! Retro-Revyen 2025 har nettopp...

Kort av kollaps – kinesisk bilmerke steg med 85 %

En mulig fusjon mellom to av de største statseide bilmerkene i Kina førte til at aksjene i ett av dem steg med 85 prosent...

Økonom: Folk i fossilbiler er dummere end andre

Folk i fossilbiler er dummere enn andre. I hvert fall ifølge den svenske økonomen Claes Hemberg. – Elbileiere er smartere og er ikke redde...

Ford stopper utviklingen av elbil – for å spare milliarder

Hver dag taper Ford 100 millioner kroner på elbiler. For å redusere noen av tapene har direktøren stoppet utviklingen av en ny elektrisk SUV....

Formel 1-stjerne kjøper privatjet for 350 000 000 DKK.

Med en lønn på rundt en halv milliard kroner i året har Max Verstappen nok penger til å kjøpe seg et nytt privatfly. Fire...

Regjeringen: Elbiler må ha enda flere fordeler

Regjeringen har bedt EU om tillatelse til å ikke kategorisere tunge, elektriske varebiler som små lastebiler på forsøksbasis. Dette vil tillate flere å kjøre...

Avslørt: Toyota sikrer seg navnet "GR Celica"

Det har lenge vært en åpen hemmelighet at Toyota jobber med en ny Celica. Nå har japanerne sikret seg navnet «GR Celica». Toyota Celica...

Studie: Adaptiv cruisekontroll er skyld i flere ulykker

Adaptiv cruisekontroll er like hatet som den er elsket. Men nå viser en ny studie at det faktisk er skyld i flere ulykker. Dette...

Mercedes sin oppfinnelse advarer mot skitne biler

Mercedes har søkt patent på en oppfinnelse som kan advare sjåfører om at det nå er på tide å vaske bilen. Så når bilen...

På vei mot Danmark – elbil taper 39 % i verdi på 6 måneder

Nio floppet i Danmark. Men konsernets bilmerke Onvo er på vei mot våre grenser. Ifølge kineserne venter forferdelige verditap. Den kinesiske elbilen Onvo L60,...

Bilgiganten viser nå annonser i splitter nye biler

Annonser er kommet for å bli. Og nå har Stellantis Group bestemt seg for å vise dem i splitter nye biler. Du starter i...