Men den billigste BYD-en, som i Danmark heter Dolphin Surf, koster 150000 kroner, akkurat den samme bilen er tilgjengelig i Kina for 50000 kroner.
Den billigste BYD Dolphin Surf er fortsatt over et år unna. I hvert fall i en dansk kontekst. Men den er allerede tilgjengelig i Kina – og mye billigere.
Kineserne har satt prisen til 50000 danske kroner. Her i Danmark vil den billigste versjonen av bilen koste 100000 kroner mer.
Prisen har blitt redusert så mye at det har ført til at BYD-aksjene har stupt. Og faktisk er det en effekt som har spredt seg til konkurrentene.
Bloomberg skriver.
Helt konkret er det Geely, som eier Volvo, Polestar og Lotus, som blør fordi en av de største konkurrentene har senket prisen.
BYDs priskutt kommer sannsynligvis ikke til Danmark. Til gjengjeld kan kineserne nyte godt av prisnedsettelser på 22 ladbare modeller og rene elbiler.
I Kina, hvor det nå finnes over 50 bilmerker, er det en gjennomsnittlig rabatt på 17 prosent på ellers helt nye biler. Og det er ikke utenkelig at denne typen «rabattkappløp» til slutt vil ta livet av ett, flere eller mange av merkene.
Forrige uke spådde til og med en av Danmarks nyeste bilimportører at bare to av de kinesiske merkene vil klare å overleve på det europeiske markedet. Les mer om det her .
Her i Danmark kan den høyere prisen delvis forklares med tollsatsene som EU innførte på alle kinesiskproduserte elbiler i fjor. I BYDs tilfelle er det 17,4 prosent. MVA må legges i tillegg til det.