7. mai, 2025

Ny Mercedes til en halv million kan ikke lade overalt

Mercedes' nye elbil CLA imponerer på papiret. Men i den virkelige verden kan den ikke lade overalt.

Den elektriske Mercedes CLA har skapt overskrifter fordi den til og med ble en realitet. Og nå gjør den det igjen.

Bilen kan bare hurtiglade på ladestasjoner med 800 volts teknologi. Dette betyr at den ikke kan bruke mange vanlige 400-volts DC-hurtigladere.

Dette er en betydelig begrensning for potensielle kjøpere. Mange offentlige hurtigladere opererer fortsatt på 400-voltssystemet. Dette gjelder for eksempel deler av Teslas Supercharger-nettverk og mange 50 kW-ladere.

50 kW-laderne finnes ofte på parkeringsplasser i byområder. De er utbredt og brukes av mange elbilister til daglig lading. Den nye CLA vil ikke kunne bruke disse ladestasjonene.

Mercedes selv gjør imidlertid oppmerksom på denne begrensningen. Det vil si, hvis du klarer å navigere litt rundt på et nettsted.

Informasjonen er «skjult» med liten skrift på merkets tyske nettside. Som det også fremgår av både den tyske og engelske bruksanvisningen.

Nettstedet sier spesifikt om DC-hurtiglading at: «DC-hurtiglading er kun mulig på ladestasjoner som støtter 800 V-teknologi.»

Ladeproblemer for Mercedes CLA elbil

For å hjelpe den kommende CLA, vil Mercedes i utgangspunktet bare vise steder der det er 800-volts ladere i navigasjonssystemet.

Faktisk vil ikke 400-voltsstasjoner vises i det hele tatt i navigasjonssystemet.

Den nye elektriske CLA-en ble ellers presentert som den store tingen for Mercedes. Lanseringen fant sted i Roma i mars. Merket selv kalte bilen «et stort håp for fremtiden».

Bilen ble rost for sin imponerende rekkevidde på opptil 790 kilometer, selv om den bare er teoretisk og beregnet etter WLTP-standarden, som er misvisende på mange måter.

Den danske startprisen for elbilen er satt til 427.991 kroner.

Mercedes oppgir at for de pengene kan man lade bilen til en rekkevidde på 480 kilometer på 10 minutter. Den krever imidlertid en 800-volts lader med en toppeffekt på 320 kW.

Grunnen til at CLA-elbilen ikke kan lade på 400-voltsstasjoner ligger nok i hjørnene Mercedes har kuttet for å holde kostnadene nede.

Mercedes har sannsynligvis valgt å ikke inkludere en DC-DC-omformer. Den komponenten ville ellers muliggjøre lading på 400 volts systemer.

Teknologiske løsninger fra konkurrenter

Nesten alle andre elbiler på markedet kan lades med 400-volts hurtigladere. Dette gjelder også mange biler som ellers er bygget på en 800-volts arkitektur.

For eksempel deler Tesla batteripakken i Cybertruck-en sin. Selve batteripakken kan, ved behov, «deles» i to 400-volts seksjoner.

Andre merker som Porsche og Kia har valgt en annen vei. De utstyrer bilene sine på 800 volts plattformer med likestrømsomformere. Dette sikrer at bilene kan motta strøm fra de mindre kraftige ladestasjonene.

Ifølge Wards Auto kan det imidlertid komme en løsning på problemet senere. Det nevnes at muligheten for 400-volts lading kan tilbys som et alternativ. Dette er imidlertid ikke bekreftet av Mercedes ennå.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Sparket 1300 ansatte – bilmerket gjenoppstår etter 14 år

Det spanske bilmerket Santana Motor permitterte sine siste 1341...

Trumps nye krav vil sparke tusenvis av lastebilsjåfører

Tusenvis av lastebilsjåfører risikerer arbeidsledighet fordi de ikke kan...

Dekkselskap tilbakekaller farlige sommerdekk

Dekkselskapet Goodyear har problemer med sommerdekket Eagle F1 Asymmetric...

Bilmerke bygger sitt eget i Abu Dhabi

Lamborghini setter allerede navn til noen formidable kupéer på...

Ny regel hos Volvo får sterk kritikk: Utdatert tilnærming

Volvos hjemvendte direktør Håkan Samuelsson får nå hard kritikk...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Kinesisk merke lover superbil som er «bedre enn Ferrari SF90»

Kineserne har en tendens til å kopiere. Nå har Great Wall Motors brukt det de hevder er fem år på å utvikle en superbil...

Toyota i nederlag – Kina tar over nok en bil

Kineserne er vanskelige å konkurrere med når det gjelder elbiler. Og nå frykter Toyota at diktaturet i Beijing også vil sikte seg inn på...

Her vil to tredjedeler av «de unge» kun kjøre elbiler

Når man spør om elbilen, kommer det mye an på hvem man spør. Tydeligvis vil unge tyskere heller kjøre elbiler. Ifølge en ny analyse...

Bilsjefer advarer: EU utrydder biler og fabrikker

Renaults Luca de Meo og Stellantis-sjef John Elkann mener at EU-forskrifter er en direkte trussel mot produksjonen av småbiler og kan føre til fabrikknedleggelser....

Den danske motorstyrelsen avdekker absurd svindel med 250 biler

Biltilsynet og Skatteetaten øker kontrollen over bilforhandlernes interne transaksjoner etter at et tilfeldig utvalg avdekket omfattende svindel. Biltilsynet og Skatteetaten setter nå økt fokus...

Formel 1-lag sparker trenere – men bare midlertidig

Alpine har fått nok av Jack Doohan. Og likevel. Fordi på papiret er australieren fortsatt ansatt, mens Franco Colapinto skal kjøre de neste 5...

Donald Trump skal fjerne 1,55 millioner biler innen 2025

Tollsatser fra USA kan bety 1,55 millioner færre biler globalt innen 2025. Volvo og Honda flytter produksjonen til USA, mens Audi vurderer situasjonen. Amerikanske...

Audi tjener milliarder – men salget faller

Audi rapporterer en økning i omsetningen på 12 prosent i løpet av første kvartal, selv om det selges færre biler. Audi tjener mer penger...

Nye fartskameraer blinker i en avstand på 1 kilometer

I England intensiverer politiet jakten på fartsovertredere. Det nye våpenet er fartskameraer som blinker opp sjåfører på én kilometers avstand. Spørsmålet er om den...

EU-regler: 15-åringer kan nå kjøre bil

EU har endret sine førerkortregler for første gang siden 2006. Dette betyr blant annet at 15-åringer må kunne sitte bak rattet dersom bilen har...

Bilmerke i krise permitterer halvparten av sine ansatte

Ved batterifabrikken Novo Energy i Gøteborg, som Volvo overtok tidligere i år, har bilmerket sagt opp halvparten av de ansatte. Regissøren beklager. Volvo Cars'...

Ferrari tjener over 1,5 millioner kroner per år. bil

Første kvartal i 2025 var en ekstremt god forretning for Ferrari. Merket fra Maranello registrerer en omsetning på over halvannen million kroner per år....