Mercedes' nye elbil CLA imponerer på papiret. Men i den virkelige verden kan den ikke lade overalt.
Den elektriske Mercedes CLA har skapt overskrifter fordi den til og med ble en realitet. Og nå gjør den det igjen.
Bilen kan bare hurtiglade på ladestasjoner med 800 volts teknologi. Dette betyr at den ikke kan bruke mange vanlige 400-volts DC-hurtigladere.
Dette er en betydelig begrensning for potensielle kjøpere. Mange offentlige hurtigladere opererer fortsatt på 400-voltssystemet. Dette gjelder for eksempel deler av Teslas Supercharger-nettverk og mange 50 kW-ladere.
50 kW-laderne finnes ofte på parkeringsplasser i byområder. De er utbredt og brukes av mange elbilister til daglig lading. Den nye CLA vil ikke kunne bruke disse ladestasjonene.
Mercedes selv gjør imidlertid oppmerksom på denne begrensningen. Det vil si, hvis du klarer å navigere litt rundt på et nettsted.
Informasjonen er «skjult» med liten skrift på merkets tyske nettside. Som det også fremgår av både den tyske og engelske bruksanvisningen.
Nettstedet sier spesifikt om DC-hurtiglading at: «DC-hurtiglading er kun mulig på ladestasjoner som støtter 800 V-teknologi.»
Ladeproblemer for Mercedes CLA elbil
For å hjelpe den kommende CLA, vil Mercedes i utgangspunktet bare vise steder der det er 800-volts ladere i navigasjonssystemet.
Faktisk vil ikke 400-voltsstasjoner vises i det hele tatt i navigasjonssystemet.
Den nye elektriske CLA-en ble ellers presentert som den store tingen for Mercedes. Lanseringen fant sted i Roma i mars. Merket selv kalte bilen «et stort håp for fremtiden».
Bilen ble rost for sin imponerende rekkevidde på opptil 790 kilometer, selv om den bare er teoretisk og beregnet etter WLTP-standarden, som er misvisende på mange måter.
Den danske startprisen for elbilen er satt til 427.991 kroner.
Mercedes oppgir at for de pengene kan man lade bilen til en rekkevidde på 480 kilometer på 10 minutter. Den krever imidlertid en 800-volts lader med en toppeffekt på 320 kW.
Grunnen til at CLA-elbilen ikke kan lade på 400-voltsstasjoner ligger nok i hjørnene Mercedes har kuttet for å holde kostnadene nede.
Mercedes har sannsynligvis valgt å ikke inkludere en DC-DC-omformer. Den komponenten ville ellers muliggjøre lading på 400 volts systemer.
Teknologiske løsninger fra konkurrenter
Nesten alle andre elbiler på markedet kan lades med 400-volts hurtigladere. Dette gjelder også mange biler som ellers er bygget på en 800-volts arkitektur.
For eksempel deler Tesla batteripakken i Cybertruck-en sin. Selve batteripakken kan, ved behov, «deles» i to 400-volts seksjoner.
Andre merker som Porsche og Kia har valgt en annen vei. De utstyrer bilene sine på 800 volts plattformer med likestrømsomformere. Dette sikrer at bilene kan motta strøm fra de mindre kraftige ladestasjonene.
Ifølge Wards Auto kan det imidlertid komme en løsning på problemet senere. Det nevnes at muligheten for 400-volts lading kan tilbys som et alternativ. Dette er imidlertid ikke bekreftet av Mercedes ennå.