Kinesiske GAC Motor lover at karbondioksidnivået kan reduseres med 90 prosent i første generasjon av ammoniakkmotoren.
Hva sikter vi mot i fremtiden?
Noen bilmerker, som Volkswagen, mener at elektrisitet i ulike former er den eneste farbare veien videre.
Mens andre som Toyota og BMW holder seg til den tradisjonelle forbrenningsmotoren med tilsatt syntetisk bensin. Men det er en tredje vei. Kinesiske GAC Motor mener det.
Nemlig ammoniakk i en forbrenningsmotor. Og fordi ammoniakk ikke inneholder karbonatomer, dannes det ikke karbondioksid dersom fullstendig forbrenning oppnås.
LES OGSÅ: Danmarks en gang mest populære bilmerke stuper
Og kineserne tror de kan oppnå det. Uansett, GAC Motors presenterte konseptet på en messe i den kinesiske byen Guangzhou i fjor. Motoren er en to-liters, firesylindret kasse med 163 hestekrefter, sier kineserne.
Allerede da trodde GAC-folket at den første generasjonen av motoren ville være i stand til å redusere karbondioksidutslippene med 90 prosent.
Dette skriver Ammoniakkenergiforeningen på sine nettsider.
Altså sammenlignet med en vanlig forbrenningsmotor som brenner oljebasert diesel/bensin. Ulempene med å bruke ammoniakk som drivstoff er imidlertid flere.
Energitettheten er enda lavere enn konvensjonelt drivstoff. For eksempel inneholder ammoniakk bare en tredjedel av energien som kan hentes fra diesel.
Og diesel har allerede en beskjeden effektivitetsgrad. Og fortsatt. For noen andre kinesere har nettopp presentert verdens mest effektive dieselmotor, som selv den tyske TÜV må anerkjenne. Les mer om det her.
Den lave energitettheten i ammoniakk kan imidlertid delvis kompenseres for, da drivstoffet fungerer godt under høy kompresjon, da oktantallet er så høyt som 120.
På den annen side er ammoniakk som drivstoff ekstremt giftig. Det vil kreve en helt ny infrastruktur for å håndtere faren som drivstoffet utgjør. I beste fall er dette en svært kostbar ombygging av eksisterende infrastruktur. Ingen av delene høres akkurat tiltalende ut.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!