ABTs moderne tolkning av Audi Quattro er klar. Alle bilene får 530 hestekrefter. Dessverre vil det bare bli bygget 30 biler totalt.
Den ikoniske Audi Quattro blir gjenfødt. Det er ABT som har laget en moderne versjon av bilen med hele 530 hestekrefter.
Bilen er en hyllest til den klassiske Ur-Quattro med en oppdatert vri og en kraftig femsylindret motor.
ABT har utviklet den nye tolkningen i strengeste hemmelighet. Prosjektet involverte et dedikert team hos ABT. Akkurat som bedriften LCE på Bodensoen har vært involvert.
Den nye bilen er basert på karosseriet til en original Audi Quattro. Det klassiske utseendet med bredskjermene er beholdt. Felgene er hvite magnesiumfelger inspirert av Audi Sport Quattro.
Under det velkjente eksteriøret skjuler det seg moderne teknologi. Den originale Quattroen hadde en 2,1-liters motor med 200 hk. Den nye ABT-versjonen får en 2,5-liters femsylindret turbomotor.
Motoren yter hele 530 hestekrefter. ABT har ikke bekreftet motorens opprinnelse. Mange spekulerer i om den stammer fra Audi RS3.
Moderne teknologi, moderne klassisk design
Bilen er konstruert med lette materialer for å holde vekten nede. Mange utvendige deler er laget av Kevlar-karbonfiber. Et skjult sikkerhetsbur er også installert for økt stivhet og sikkerhet.
Interiøret har gjennomgått en omfattende modernisering. ABT har utstyrt kupeen med moderne elementer og teknologi. Det er en spesialversjon av ABT Individual-programmet.
Hans-Jürgen Abt beskriver bilen som et kunstverk. «Bilen er et absolutt kunstverk», sier han. Han fremhever kombinasjonen av klassisk design og moderne ingeniørkunst.
Abt nevner kevlardelene og den moderne motoren som nøkkelelementer. Han peker også på integreringen av ABS-bremser som en viktig oppdatering. Dette forbedrer bilens sikkerhet betraktelig.
Chassiset forblir originalt for alle modeller ABT bygger. Dette er en viktig detalj for bilens status. Dette gir mulighet for en spesiell registrering.
Dette betyr at bilene kan registreres som klassiske kjøretøy. I Tyskland kan de kjøre med H-skilt. De er dermed godkjent for bruk på vei som veteranbiler til tross for de moderne oppgraderingene.
En ting til, sa Hans-Jürgen Abt
Den originale Audi Quattro ble introdusert i 1980. Den revolusjonerte bilindustrien med firehjulsdriften. Systemet satte nye standarder for grep og ytelse under alle forhold.
Quattro-systemet ble opprinnelig utviklet etter tester i Skandinavia. En VW Iltis demonstrerte fordelene med firehjulsdrift i snø. Den legendariske Audi-sjefen Ferdinand Piëch så potensialet.
Audi Quattro ble raskt et ikon, både på veien og i rally. Det kantete coupé-karosseriet og de brede skjermene ga den et robust utseende. Bilen vant flere verdensmesterskap i rally på 1980-tallet.
Svenske Stig Blomqvist ble verdensmester i rally i 1984 i en Audi Quattro. Kombinasjonen av Audis femsylindrede turbomotor og firehjulsdrift viste seg å være ekstremt effektiv. Produksjonen av den originale modellen fortsatte frem til 1991.
Dessverre vil det bare bli bygget 30 eksemplarer av den moderne ABT Quattro. Alle bilene ble kjøpt i løpet av svært kort tid etter kunngjøringen. Faktisk var alt borte på bare noen få timer.
Audi har en lang og stolt historie innen motorsport, som har produsert en rekke svært potente biler til gatebruk. ABT Sportline, som det tyske selskapet med rette kalles, er ikke de eneste som har prøvd seg på nye biler i svært klassisk innpakning. Les mer om det her .
