Med 333 hestekrefter er den siste Golf R noensinne med bensinmotor også den mest potente folkene på Wolfsburg-fabrikken noensinne har bygget.
Volkswagen Golf synger på det absolutt siste verset. I alle fall som bensinmodell.
Og dette selv om fabrikken i Wolfsburg nettopp har flyttet 500 milliarder kroner fra et basseng for utvikling av elbiler til utvikling av forbrenningsmotoren. Les mer om det her.
Det er ventet at den neste "Golf R" faktisk blir sitt eget bilmerke. Uansett har Volkswagen planer om å skille R-modellene ut i et halvuavhengig elbilmerke.
Så den nyeste Golf R, som er basert på Golf Mk. 8.5, er på mange siste samtaler. Bilen har fått 13 hestekrefter mer, slik at den toliters, firesylindrede bensinen nå yter 333 hestekrefter, spurter fra 0 til 100 km/t på 4,6 sekunder og når sin elektronisk begrensede toppfart på 270 km/t.
LES OGSÅ: Thomas vil endre galskapsloven – «Gi kausjon etter bilens verdi»
Volkswagen har faktisk ikke bygget en bensinbil raskere enn det for. I hvert fall ikke en som er satt i serieproduksjon.
Her hjemme har Volkswagen-importøren verken sagt noe om nye Golf R eller dens muligheter på dansk asfalt ennå. Av samme grunn kjenner ikke Boosted til priser eller utstyrspakker her hjemme. Men vi følger saken og vil oppdatere artikkelen når det er ny informasjon å rapportere.
Golf R er ikke den eneste tyske bilen som har fått en ansiktsløftning. Det samme gjør BMWs 5-serie. Og ikke en hvilken som helst 5. Nei, for nå er toppmodellen M5 en… hybrid. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!