Nissan har nettopp presentert en oppdatert versjon av den stadig populære Qashqai. Nedenfor kan du lese hva du kan se frem til.
Alt går raskt i det svært konkurransedyktige crossover-segmentet som Nissan introduserte med den originale Qashqai. I løpet av de omtrent tre årene siden introduksjonen av tredje generasjon Qashqai, har det blitt solgt mer enn 350 000 Qashqai-biler i Europa, og den fortsetter å sette standarden for crossovere. For å opprettholde sin posisjon i forkant av sitt segment, har den mottatt en omfattende estetisk oppdatering samt betydelige teknologiske oppdateringer.
Utvendige oppdateringer frisker opp Qashqais utseende
Den nye Qashqai utstråler en skarp og moderne dynamikk takket være den oppdaterte designen. En omfattende oppdatering av Qashqai sin kullgrill er utført for å skape et mer særegent førsteinntrykk. Inspirert av monstrene i historisk japansk rustning, består den nå av utallige tredimensjonale, kommaformede elementer som er malt i høyglanssvart og ser ut til å sveve i rommet mellom panserkanten og nummerskiltholderen. På sidene har «kommaene» en trekantet form som går fra de nye frontlyktene og ned til et punkt på sidene av nummerskiltet. De er ferdig med varmestemplet design i «Satin Chrome» på toppmodellen.
Sidene på støtfangeren er kroppsfargede, og en stripe i høyglanssvart går ned under bilskiltet til de nedre hjørnene. Under kappehjelmen er det en tynn kroppsfarget "frontstripe", som gir fronten et særegent utseende.
De nye frontlyktene gir et enda skarpere utseende. Lyktene er nå utstyrt med en adaptiv fjernlysmodul, som kompletteres med en smalere enhet som gir en bredere fordeling av lysstrålen. Det automatiske svinglyset, som er plassert under hovedlysene, består av fem smale lyslinser som har samme utforming som «kommaene» i kullgrillen. De automatiske hodelyktene omgir nå linsene til de primære hodelyktene og danner det tynne lysbåndet over frontlyktene, som er identisk med lysbåndet til den forrige versjonen av Qashqai, men den er nå utstyrt med en opplyst "Nissan"-tekst på ytterkant. Det øverste lyselementet på de automatiske hodelyktene danner blinklyset når det slås på, og for første gang er det nå utstyrt med sekvensielle blinklys (avhengig av utstyrsversjon).
Bak på bilen er utformingen av lysene uendret, men sammensetningen av lys inne i lysenheten er redesignet. De røde lyselementene består nå av fire individuelle elementer, som gjengir utformingen av kullgrillens «komma». De ser ut til å flyte i objektivhuset og er nå ute i en særegen rotnyanse. Lyslinsene er nå transparente, noe som gjør at lyselementene kan sees bedre. Det tynne bumerangformede lyselementet, som rammer inn den øvre delen av lysenheten, fortsetter gjennom baklyset og inkluderer nå det dynamiske blinklyset.
Støtfangerne er nydesignet og har fått en tilpasset farge – enten høyglanssvart på de høyere utstyrsvariantene eller karosserifarget på den nye N-Design utstyrsversjonen.
På de høyere utstyrsvariantene er det nå en høyglans sort finish på karosseriet under dørene og hjulbuene når bilen sees i profil.
Et nytt 18” diamantslipt aluminiumshjul er nå standard på mellomnivået Qashqai. De høyere utstyrsvariantene er nå utstyrt med en ny 19” aluminium og en ny 20” diamantslipt aluminiumshjuldesign. Det store utvalget av karakteristiske felger gir et av de største utvalget av felger i segmentet.
Tre nye farger er lagt til Qashqai-fargepaletten. Pearl White er ny og har en renere, klarere toning. Pearl Black erstatter den tidligere valgfrie sorten og har en rikere, svart fargetone som ser ut til å skjerpe Qashqais visuelle geometri.
Deep Ocean er en iøynefallende nyanse. Det ser ut til å skifte mellom Dark Blue og Metallic Teal avhengig av lysforholdene. Det vil garantert starte diskusjonen mellom forbipasserende: «Er det Qashqai blå eller kanskje grønn?».
Fem av Qashqai-fargene – Perlehvit, Deep Ocean, Fuji Red, Magnetic Blue og Ceramic Grey – er tilgjengelige i tofarget finish, med svart tak for et mer særegent utseende.
Ny N-Design utstyrsversjon
Et nytt tillegg til Qashqai-modellserien er utstyrsversjonen N-Design. Det bør appellere til de Qashqai-kundene som ønsker at versjonen deres skal være litt mer iøynefallende. På utsiden er de nedre delene av karosseriet under dørene og hjulbuene karosseriet farget på N-Design. Unike, helt nye 20” aluminiumsfelger bidrar også til økt utstråling på veien.
Oppgradert interiørdekor
Når det oppdaterte designet har vakt interessen til potensielle eller nåværende Qashqai-kunder, øker nysgjerrigheten deres når de fordyper seg i det oppdaterte interiøret.
På de høyeste utstyrsvariantene er instrumentpanelet, dørinnsatser, dørarmlener, lokket på midtkonsollen med oppbevaringsmulighet og knepolstringen nå dekket med Alcantara®, som totalt sett optimerer atmosfæren i kupeen.
Materialer med nye monstre pryder midtkonsollen rundt girvelgeren, og dekorative innlegg mellom den øvre delen av instrumentpanelet og hanskerommet understreker oppmerksomheten på detaljer som kjennetegner japansk håndverk.
Oppdatert setetrekk har blitt introdusert på tvers av de tre høyeste utstyrsnivåene på Qashqai for en enda mer eksklusiv følelse. Den viktigste nyheten er det sorte, delvis vatterte premium-skinnet på den høyeste utstyrsvarianten. Den nest høyeste utstyrsvarianten er utstyrt med vattert, syntetisk skinn, som kompletteres med «brent umber»-elementer på seteputen og skuldrene til ryggstøtten.
Setene i utstyrsversjonen N-Design er utstyrt med sort skinn med sømmer og Alcantara®-innlegg. Og spesielt fremtredende «Qashqai»-logotekst rett under nakkestøtten.
En annen ny dimensjon til den optimaliserte kabinfølelsen er tillegget av omgivelsesbelysning på utstyrsversjonene N-Connecta, N-Design og høyere. Avansert, diskret plassert rødt/grønt/blått LED-lys gir føreren (eller passasjeren) muligheten til å individualisere interiørbelysningen. De to toppversjonene har også LED-lys bak. Innstillingene for omgivelsesbelysningen kan styres via den sentrale infotainmentskjermen.
Oppgradert teknologi
Fremgangen i biluniverset er nå nært knyttet til fremgangen innen digital teknologi og prosesseringsteknologi. Og den oppdaterte Qashqai har brukt dette til å gjøre den daglige kjøreopplevelsen enda mer intuitiv og trygg.
En av de mest brukte funksjonene i Qashqai har blitt betydelig oppgradert. Around View Monitor [AVM] er en Nissan-signaturteknologi som dateres tilbake til 2007.
Når bilen settes i revers, kombineres fire eksterne kameraer for å gi et fugleperspektiv av bilen, noe som sikrer at parkeringsmanøvrer kan utføres med maksimal sikkerhet. Den nylig oppgraderte AVM-teknologien bruker de fire kameraene for å sikre en krystallklar skjerm under alle lysforhold.
Det oppgraderte AVM-systemet er nå utstyrt med en 3D-funksjon, som både lar sjåføren se bilen ovenfra og velge ett av åtte forskjellige kameraperspektiver for å visualisere bilen forfra, bak, sider eller hjørner for potensielt å identifisere alt usett utenfor. farer. Systemet fungerer med Nissans Moving Object Detection-system, som avgir en varsellyd når det oppdager et objekt som beveger seg nær din Qashqai.
I tillegg lar en funksjon kjent som "Invisible Hood View" sjåføren se posisjonen til forhjulene som om føreren så på dem bakfra, noe som muliggjør presis manøvrering på trange steder som en parkeringsplass med flere etasjer eller hvor er betongkanter som kan skade en felg. Denne visningen bruker maskinlæring for å lage bildet basert på det frontkameraet ser foran bilen, og overlapper hjulene i visningen for å skape et perspektiv.
AVM-funksjonen "Parking Spot Location Memory" er også en ny intelligent AVM-funksjon som lar Qashqai-sjåføren lagre ofte besøkte parkeringsplasser slik at bilen automatisk gjenkjenner posisjonen ved hjelp av GPS. I disse situasjonene husker bilen nøyaktig posisjon, slik at du kan parkere perfekt hver gang.
AVM-teknologien kan også hjelpe sjåføren trygt å gå ut av en vei fra en vanskelig avkjørsel der sikten er begrenset. Systemet bruker et frontkamera med vidvinkel for å vise området foran panseret projisert på sentralskjermen. På samme måte som for funksjonen "Parking Spot Location Memory" kan posisjoner med begrenset sikt lagres i AVMs GPS-minne, slik at den automatisk aktiveres nær krysset.
Utformingen av displayene som vises på TFT-førerinformasjonsskjermen bak rattet har blitt endret til en viss grad. Designet på knappene som vises endres til rødt i Sport-modus, grønt i Eco-modus eller lysegrått i Standard-modus – dette gjelder både "normal" og "optimalisert" visningsmodus.
Nå er det en "minimal" modus, som reduserer potensielle distraksjoner for sjåfører ved kun å vise valgt gir, girinnstilling og hastighet.
Oppdaterte avanserte førerassistentsystemer
Utvalget av førerassistentsystemer har blitt betydelig oppgradert for å sikre forbedret årvåkenhet og intervensjon, noe som gir maksimal trygghet.
Først og fremst er de automatiske nødbremsfunksjonene rekalibrert for å skjerpe risikodeteksjonen og sikre at de reagerer raskere ved en potensiell kollisjon. Dette gjelder funksjonene Front Emergency Brake, Pedestrian Front Emergency Brake, Front Emergency Brake Cyclist og Intelligent Emergency Brems.
Ved nødbremsing aktiveres nødbremssignalet. Dette får de bakre bremselysene til å blinke for å fange oppmerksomheten til kortogene bak. Systemet aktiveres ved å trykke hardt på bremsepedalen ved hastigheter over 60 km/t.
Emergency Lane Keep-systemet aktiveres nå automatisk når Qashqai startes. Den utløser både filskiftevarsling og filskifteforebygging ved hastigheter over 60 km/t. Den består av en haptisk advarsel via en vibrasjon i rattet når systemet oppdager at bilen er for nær midtlinjene på den ene eller andre siden av veien.
Intelligent Speed Assistance-systemet, som hjelper sjåføren med å tilpasse seg gjeldende fartsgrense ved å bruke et kamera til å lese fartsgrenseskilt og GPS-data, er oppgradert. Et blinkende ikon fanger allerede sjåførens oppmerksomhet når han overskrider fartsgrensen, og nå høres en varsellyd hvis sjåføren ikke senker farten.
Nytt for den oppgraderte Qashqai er den raske og enkle Driver Assist Custom-modusen, som lar føreren nøyaktig regulere inngrep fra de ulike assistentteknologiene i henhold til førerens preferanser. Dette kan gjøres via en to-trinns prosess, ved å bruke meny-snarveisknappen på venstre ratteika og "OK"-knappen.
Google innebygd
Den oppdaterte Qashqai er den første bilen i Nissans modellserie som har Google innebygd, og sikrer en nesten sømløs interaksjon mellom kundens digitale liv og bilen deres.
Qashqai er utstyrt med Google Maps som standard, og når sjåføren er pålogget, kan de få tilgang til sine favorittplasseringer og POIer med en personlig Google-konto. Dette reduserer avhengigheten av en mobiltelefon og et nettverk for mobiltelefonen. Over-the-air oppdateringer sikrer at kartinformasjonen alltid er oppdatert.
Google Assistant lar sjåføren bruke stemmen for håndfri hjelp på veien. Sjåføren kan for eksempel si «Hey Google» for å kontrollere bilens ventilasjonssystem, de oppvarmede setene og den oppvarmede frontruten eller for å navigere til neste destinasjon. Sjåføren kan også ringe og lytte til lydinstruksjoner uten å ta øynene fra veien.
Driveren har også tilgang til apper som kan lastes ned fra Google Play. Sjåføren kan enkelt og bekvemt lytte til favorittmusikken, podcaster, lydbøker og mer direkte fra bilen.
I tillegg overvåker Nissan Connected Services-oppdateringen Qashqai på vegne av sjåføren. Hvis kundene har glemt å låse bilen eller lukke vinduene, kan den minne dem på dette hvis de holder seg åpne i ett minutt etter at motoren er stoppet. Kunder kan lukke vinduene og låse bilen fra smarttelefonappen.
Oppdatert Qashqai
For å oppsummere, utfordringen for design-, ingeniør-, planleggings- og produksjonspersonalet som har jobbet så dedikert med den oppdaterte Qashqai var å beholde essensen av det kundene elsker med Qashqai, samtidig som de foretar forbedringer på områder som ville få dem til å elske Qashqai. enda mer – og legg til nye innovasjoner for å sementere den kjærligheten.
Den oppdaterte Qashqai produseres ved Nissans fabrikk i Sunderland, hvor det er bygget mer enn 1,3 millioner biler siden den opprinnelige modellen ble lansert i 2007.
Qashqai er nå den mest produserte modellen ved fabrikken i Sunderland; i fjor sommer produserte fabrikken sin bil nummer 11.000.000 siden produksjonen startet i 1986.