De vanligste feilene på biler i Sverige er ikke så forskjellige fra de i Danmark. De viser et nytt oppgjør fra Bilprovingen.
I januar 2024 la kontrollkjeden Applus ut en liste over de feilene danskenes biler oftest gjør. Og de er ikke så forskjellige fra feilene i Sverige.
Det avslører en ny rapport fra tilsynskjeden Bilprovingen .
På den andre siden av Øresund er det imidlertid i ett av fem tilfeller så alvorlige feil på bilene at det utløser en overhaling.
– Resultatene av Bilprovningens kontrollstatistikk for 2024 tyder fortsatt på alvorlige mangler i den svenske personbilparken, skriver Bilprovningen i en pressemelding.
Hele 22,5 prosent hadde feil som krevde revisjon. Det betyr at bilen ikke må gå mer i turtall enn høyst nødvendig, fordi en kontroll er bestått. Godkjent med andre ord.
Men hva er det som gjør at svenskenes biler svikter? Ifølge Bilprovingen er det ofte helt gale med bremsene. 12,1 prosent av bilene som ble sett hadde så dårlige bremser at de teknisk sett ikke fikk fortsette.
Ujevn bremseeffekt, feil på skivene og en for svak håndbrems er bare noe av det kontrollørene oftest legger merke til.
– Til tross for at bilene utvikler seg i raskt tempo og generelt holder så høy kvalitet, viser kontrollen at det er potensial for å bedre trafikksikkerheten og redusere miljøbelastningen ytterligere, sier Per-Anders Blommefors, som er ansvarlig for bl.a. andre ting, befaring ved Bilprovningen.
Her hjemme er også bremseproblemer noe som sender bilistene og bilene deres til et verksted for å bestå en kontroll. Men faktisk viser tall fra Applus at det er den lette foringen som gir de fleste bilene i Danmark problemer.
– Dataene våre viser tydelig at eiere av åtte år gamle biler møter tre ganger så mange feil som de med fire år gamle biler.
LES OGSÅ: Verdensstjerne på vei ut? Får 9 milliarder for Formel 1-bytte
– Når vi når 12 år er strykprosenten nesten åtte ganger høyere sammenlignet med fire år gamle kor, sier teknisk sjef John Gantzhorn.
Tall fra Tyskland ser imidlertid nærmere på selve bilene. TUV konkluderer for eksempel med at Tesla Model 3 (før ansiktsløftningen, red.) er dårligst når det gjelder å bestå den periodiske kontrollen i første omgang.